Hoe kan de Grote weegbree overleven op plaatsen waar andere planten dat niet kunnen?

De Grote weegbree groeit waar de hardheid van de bodem het hoogst is. Vaak op belopen paden of tussen de straat door. Als de bodem zachter word, groeien er minder weegbree. Dit komt mede doordat de weegbree niet kan groeien waar andere planten zijn. Mijn vragen hierover zijn:

Hoe kan het dat de weegbree niet kan groeien waar andere planten groeien?

Ik denk dat dat komt doordat de Grote weegbree veel energie nodig heeft uit de grond om te kunnen overleven, en die energie is veel minder als er andere planten zijn. Maar ik weet het niet zeker, het is maar een gok.

Hoe kan de weegbree overleven op harde grond?
Hoe is hij daaraan aangepast?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
2.7K

Het beste antwoord

Het komt doordat het tredplanten zijn. Door hun stevigheid zijn ze beter bestand tegen betreden.

"Een tredplant is een plant die nog groeit op plaatsen die veel betreden worden. Het zijn zuurstofarme plaatsen met een sterke bodemverdichting. Op een onverhard pad groeien ze verder naar het midden toe dan bijna alle andere planten en grassen, omdat deze laatsten door regelmatige vertrapping uiteindelijk verdwijnen."
bamibal
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

ik heb veel weegbree in m'n tuin, maar inderdaad groeien ze graag richting asfalt, ze kunnen dunkt mij goed overleven omdat ze een lange penwortel hebben, dat zie je ook bij paardenbloem en judaspenning.
toch staan ze bij mij ook wel in zachte grond, vnl. de groene, maar de rode is mooier.

Toegevoegd na 7 uur:
sorry,blunder van mij, ze hebben toch geen penwortels, ik ben er speciaal 1 uit wezen trekken, maar het was gewoon een kluitje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is inderdaad een tredplant, en trek er maar eens een blad af en probeer dat te scheuren of te snijden...
Andere planten redden het niet op zulke plekken, de grote weegbree heeft zich aangepast en kan er wel groeien, en heeft nog vrijwel geen concurrentie ook ;-)
Juist omdat ie zich aan dat soort plekken aangepast heeft, zal ie snel weggeconcurreerd worden op plekken met voor 'gewone' planten betere omstandigheden.