Stammen planten en mensen van hetzelfde "aminozuur" af (het eerste leven)?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (4)

hoogstwaarschijnlijk wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het klinkt zweverig, maar is het niet. Als je de geschiedenis van het vormen van het heelal en de aarde terugloopt (richting oerknal dus), zal je als weldenkend mens concluderen, dat alles wat je om je heen ziet, uit sterrenstof is opgebouwd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alle levende wezens vertonen in de bron overeenkomsten. Zowel op celnivieau als op moleculair niveau. De belangrijkste biochemische component die het leven regelt is het DNA (en het vergelijkbare RNA), dat opgebouwt is uit aminozuren en waarmee de cel nieuwe aminozuren maakt.

In alle organismen, zowel plantaardige als dierlijke en ook schimmels en bacteriën worden dezelfde "soort" moleculen gebruikt. In feite bepaalt alleen de codering van het DNA in de cellen wat voor organisme het wordt (heel erg kort door de bocht).

Miller deed in de vorige eeuw een experiment waarbij hij aantoonde dat dergelijke complexe biolochemische moleculen kunnen onstaan uit losse moleculen (de "oersoep") onder toevoeging van energie in de vorm van electrische ladingen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Miller zelf blijft echter bij zijn standpunt dat het leven op aarde is ontstaan uit natuurkundige processen, zo blijkt uit een beroemd geworden uitspraak van hem. “If God did not do it this way, then he missed a good bet."

Toegevoegd na 4 minuten:
Toegankelijker artikel met video:

http://www.kennislink.nl/publicaties/hoe-ontstaat-leven
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, ik denk dat het wel verschillende soorten zijn, want aminozuur heeft meerdere varianten! Ook zijn er meerdere stoffen nodig om een levende cel te ontwikkelen!