Hoe kan een erwtenplant in je longen ontkiemen? tot een plantje van 2cm?

http://www.nu.nl/opmerkelijk/2310264/erwtenplant-ontkiemt-in-long-van-amerikaan.html

hoe kan dat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
2.7K

Het beste antwoord

In je longen is alles aanwezig wat een plantenzaadje nodig heeft om te ontkiemen: lucht, vocht en wamte. De voeding haalt het ontkiemde plantje dan via de wortel uit bloed en longweefsel. Bloed is tenslotte voor het grootste deel water en bevat veel voedingsstoffen.
Veel licht zal er niet doordringen in de longen, maar dat is in het begin nog niet zo belangrijk voor een plant.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Eigenlijk staat dat al in het artikel zelf:
"Het warme en vochtige klimaat in de long zou er voor hebben gezorgd dat de plant een lengte van twee centimeter kon bereiken."

De erwt bevat zijn eigen voedingsstoffen voor de eerste levensfase en is pas later aangewezen op zonlicht. In de longen is voldoende zuurstof en vocht aanwezig om te kunnen ontkiemen en groeien. Waarschijnlijk heeft de erwt zich genesteld in longslijm en zich vandaar uit kunnen ontwikkelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En deze man zou die erwt ingeademd moeten hebben tijdens het zaaien van erwten - want een erwt uit je eten gaat niet meer kiemen.
(Even ter wegname van bezorgdheid.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de man zijn eten slecht kauwt en er komt zo'n erwt in de luchtwegen terecht kan dat, hoe wonderlijk dan ook, bij hoge uitzondering eens gebeuren. Verdere uitleg wordt in het artikel gegeven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
-1
Zoals hierboven al wordt geantwoord: een erwt die geschikt is om te eten kan niet meer ontkiemen.