Waarmee maakt de mug het het irritante geluid?

als er s'nachts een mug vlakbij mijn oren vliegt lijkt het wel een mini vuvuzela
waarmee maken ze dat geluid?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
3.9K

Het beste antwoord

Met hun vleugeltjes. Muggen hebben geen kleine stembandjes, maar het geluid dat de vleugels door hun snelle beweging door de lucht maken, nemen wij waar als gezoem.Let maar eens op ;een stilzittende mug zoemt niet. Beetje zoals met een touwtje met een gewicht eraan snel ronddraaien, of een knoop om een gedraaid touwtje ;dan hoor je ook dat gezoem. Hetzelfde geld overigens voor ALLE zoemende insecten ; het zijn de vleugels die je hoort. Meestal tijdens het vliegen, maar sommigen (zoals krekels) kunnen het ook expres, door met de vleugels langs elkaar te wrijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Toch even dit bijvoegen :
Volgens onderstaand artikel zouden alleen de vrouwtjes een zoemend geluid geven (en steken)