Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoelang wordt aangeraden maximaal achterelkaar een mondkapje te dragen?


In het geval dat je een mondkapje moet dragen.

3 jaar geleden
in: Biologie
2K
Thecis
3 jaar geleden
De site van de overheid geeft een maximum van 3 uur aan (de link die je zelf had aangegeven).
Verschillende beroepsgroepen geven max 4 uur aan (NHG, KNGF, ook verschillende ziekenhuizen). In verband met het tekort aan medische mondmaskers, worden deze centraal verdeeld. Hierop kan je je inschrijven als zorgverlener. Ook in verband met het tekort zijn er protocollen over het sterilliseren van mondkapjes. Ofwel via autoclaveren (zie NHG, RIVM), maar via UV bestraling zou ook kunnen (geen offcieel RIVM standpunt want dit is niet officieel aangetoond). Gammabestraling kan uiteraard ook voor ontsmetten, maar is wat kostbaar voor enkele mondkapjes en de meeste mensen hebben dit niet in een praktijk staan ;-)

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Maximaal vier of vijf uur per dag. Maskers kunnen besmet raken door gebruik, niet alleen door COVID-19 maar ook door andere bacteriën en virussen.
Als je het mondkapje daarna vervangt, geldt er geen limiet.
(Lees meer...)
Toegevoegd op 05 augustus 2020 10:17: tekst
SimonV
3 jaar geleden
RTL NIeuws raad aan maximaal 8 uur een mondkapje te dragen!!
De belangrijkste tip die ik je wil meegeven: was je handen in een hoge frequentie.
Als het even kan: 20 tot 30 keer per dag. MET, ik herhaal: MET antibacteriële handzeep.
En als je zeker voor het onzekere wilt nemen: je kunt een flesje alcohol gebruiken. Dit moet wel boven de 75% zitten voor effectiviteit. Nog beter is 85%.
(Lees meer...)
3 jaar geleden
Ik zelf werk in de ouderenzorg . En mij is verteld door de praktijkverpleegkundige dat we een mondkapje maximaal 4 uur achtereen mogen dragen.
(Lees meer...)
3 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding