Waarom vliegen duiven, in tegenstelling tot andere vogels, altijd vóór je auto, in plaats van ervan weg?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
4.3K
MarcusB
11 maanden geleden
Ik ben treinmachinist.
Ik kan je vertellen, 90% van de vogels ( ook in buitengebied) die ik aanrijd een duif is.
Kraaien zijn voor mij de winnaar als het gaat om inschatting en ontwijken

Antwoorden (4)

Omdat ze veel harder vliegen dan de meeste andere vogels
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deze stelling durf ik in twijfel te trekken. Heb deze ervaring met stadsduiven in elk geval niet. Deze duiven wachten meestal tot het laatste moment om voor de auto weg te springen of te vliegen en dan toch meestal altijd naar opzij. Ze gaan zelden voor de auto uitvliegen.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou, deze stelling roep ik anders ook nogal vaak in de auto!
Duiven lijken 3x zo onnozel als bijvoorbeeld een kauwtje of een kraai. Duiven vliegen altijd pas op 't allerlaatste moment weg en dan rij ik met de ogen dicht
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben zelfs wel eens midden in de stad óver een duif heen gereden, remmen of uitwijken was geen optie. Het beest had verdomd veel geluk dat ik in een oude auto reed die hoog op de wielen stond. In mijn achteruitkijkspiegel zag ik een hoogst verbaasde duif met zijn veren door de war nog steeds midden op de weg staan.
Een (hout)duif is zo'n goede vlieger dat hij zich in de lucht de meerdere voelt. Kom je te dichtbij met de auto want uiteindelijk is de auto sneller, dan is het liften van een vleugeltip genoeg om de auto te ontwijken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ken andere volgens, die bewust de voorbumpers van rijdende auto's aanvallen. Dus dat deel van jouw vraag is niet correct. Het duivengedrag wat jij noemt ken ik ook niet echt.