Waar komen scheten vandaan?

Dus hoe kan het dat je een scheet laat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
3.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
deze vraag is al geweest. zie het archief van GV

Het beste antwoord

Winderigheid of flatulentie wordt veroorzaakt door ingeslikte lucht en koolzuur, en een mengsel van gassen dat door bacteriën en gisten in de darmen van zoogdieren wordt gemaakt. Het gas wordt via de anus afgegeven aan de lucht. Dat maakt een karakteristiek geluid. Het gas heeft meestal een geur.

Winderigheid wordt in de volksmond besproken met de term: 'een wind (of scheet) laten'. Winden laten heet officieel 'flatuleren'. De kunst van het winden laten wordt ook wel petomanie genoemd. Een petomaan is iemand die er een ziekelijk genoegen in schept winden te laten. Petomaan komt van het Franse woord 'péter' wat 'winden laten' betekent.

De meeste dieren, zoals zoogdieren, vogels, vissen en insecten, laten winden.

Toegevoegd na 8 minuten:
Vrouwen net zo vaak windjes laten als mannen?

Je de meeste winden laat als je slaapt?

Veel dieren ook windjes laten? Termieten schijnen net zoveel methaan te produceren als mensen

Reptielen bekendstaan om de meest stinkende windjes

Canadese biologen erachter zijn gekomen dat haringen windjes laten om met elkaar te communiceren? De vissen hebben de gewoonte om gasbelletjes uit hun anus te persen. Dit doen ze vooral ’s nachts. De onderzoekers zijn er nog niet uit wat ze met de windjes willen zeggen.

Sommige mensen in staat zijn een kaars te laten branden met hun wind en een aansteker?

Er dagelijks 400 tot 2000 milliliter zuurstof, koolstofdioxide en methaan je anus verlaat?

Windjes bijdragen aan het broeikaseffect? De stof methaan die in windjes zit, is zelfs twintig keer schadelijker dan koolstofdioxide.

De stank in windjes veroorzaakt wordt door zwavelachtige gassen. Hoe erg je windjes stinken hangt ook af van wat je hebt gegeten. Zo kunnen eieren voor een behoorlijk intense stank zorgen.

Een 'petomaan' iemand is die er een ziekelijk genoeg in schept winden te laten? Petomanie komt van het Franse woord ‘péter’, dat ‘winden laten’ betekent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

uit je anus:P
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ophoping van gas
veroorzaakt door bonen en kool soorten en door te snel eten
je kan de rufjes verminderen door na t eten n sneetje roggebrood te eten schijnt te helpen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vooral als je bonen op hebt...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een verhoogde hoeveelheid gas kan ontstaan ten gevolge van te veel lucht slikken, door gehaast te eten of veel praten onder het eten, door het eten van veel voedingsmiddelen die de gasvorming bevorderen zoals ui, prei, kool en door bepaalde micro-organismen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lucht in je darmen, het moet er eens uit dus laat je scheten.