Gaan planten dood als hun wortels kapot zijn?

Hallo,

Ik heb afgelopen week kleine cactussen gekocht. Toen ik thuis kwam zag ik dat er in een potje waar normaal gesproken één cactus in zit er nog een kleintje naast aan het groeien was, waardoor de andere cactus scheef kwam te staan. Ik dacht dat dat voor beide cactussen niet goed zou zijn, dus ik wilde de kleine cactus gaan verpotten. Toen ik dat wilde doen zag ik dat de wortelen van de grote cactus om die van de kleine cactus heen waren gegroeid (dus als ik de kleine wil verpotten moeten de wortelen van de grote kapot gaan). Nu is mijn vraag of de wortelen van de grote cactus gewoon kapot kunnen gaan en zichzelf weer kunnen herstellen of dat het plantje dan ook dood gaat als dat gebeurt.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Biologie
5.2K
tinus1969
6 jaar geleden
Kan de kleine cactus een uitgroeisel zijn van de grote; met andere woorden, dat ze hetzelfde wortelstelsel delen?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Om de vraagsteller zijn vraag te beantwoorden:
Ik bekeek de twee foto's eens, en het lijkt mij gewoon zo te zijn dat het zeer kleine potje veel te klein is, want ook in de grond is er ruimte nodig, zo te zien is de kleine plant de grote opzei aan het duwen omdat de kleine plant ook ruimte nodig heeft uiteraard, maar de rand van dat kleine potje zit in de weg.
Ik zou ze dus gewoon samen verpotten naar een grotere pot toe, dan overleven ze beide.

Antwoorden (1)

Persoonlijk zou ik deze plantjes niet scheiden, integendeel. als er nog meer kleintjes naast gaan groeien krijg je een mooi vol plantje in plaats van meerdere aparte sprieten. Maar goed smaken verschillen. In het algemeen is het zo dat het ondergrondse en bovengrondse deel van een plant met elkaar in evenwicht moeten zijn. Beschadig je het wortelstelsel, dan is het vaak verstandig het gedeelte met de bladeren wat te kortwieken. Bij deze plant echter valt er niet zoveel te kortwieken. Als je de p-lantjes echt wil scheiden dan zou ik de wortelkluit nat maken en zeer voorzichtig de twee plantjes uit elkaar halen. Vervolgens zou ik ze rustig bij laten komen op een lichte plek, maar voorlopig zeker niet in de zon. Hou de wortelkluitjes heel licht vochtig, al mag je ze tussendoor wel iets laten uitdrogen.
Rieneke1
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+Eerder verpotten en ongetwijfeld nog een paar 'jonkies' erbij, daarna heb je een pot met een mooi groepje.