Komt het vaak voor dat zwanenstel met jong elkaar dood vecht?

Er zwemt hier sinds kort een jong alleen rond. Vader heeft moeder in een vreselijk naar gevecht gedood. Moet er iets met het jong en hoe kan zoeits?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Biologie
3.8K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Zorgt vader niet voor het jong nu?
Rieneke1
7 jaar geleden
Ik neem aan dat je het hebt over een jong van vorig jaar?
tinus1969
7 jaar geleden
Het is maar de vraag of het de wel de vader was, dan. Of de moeder.

Antwoorden (2)

Nee, dat komt eigenlijk niet voor. Zwanenparen zijn juist bijzonder trouw en verknocht aan elkaar. Het gebeurt wel dat als de paartijd weer begint de jongen van vorig jaar worden weggejaagd, en dat kan met geweld gepaard gaan. In situaties in de stad met hoge walkanten die het jong het vluchten beletten, kan dat leiden tot de dood van het jong. Ook gebeurt het dat een zwaan of zwanenpaar in de paartijd in andermans vaarwater terecht komt, en ook in zo'n geval kan er hevig gevochten worden.
Rieneke1
7 jaar geleden
Het gebeurd wel eens dat zwanen net als leeuwen vechten, hoewel zowel Leeuwen als ook Zwanen geweldige ouders zijn. Maar, er is een maar: Als een zwanenmoeder een jong heeft en de vader is dood, dan is de moederzwaan met haar jong alleen, een zwanenman die deze alleenstaande zwanenvrouw tijdens het paarseizoen wel ziet zitten en dus ook wil veroveren trekt zich van dat, voor hem vreemde jong niks aan, de moeder doet dat wél en zal haar jong tot de dood verdedigen, en in dit geval deed ze dit dus ook, want het zou evengoed best kunnen dat de jonge zwaan nog maar een puber was maar toch al niet zeer klein meer en omdat de moeder de man afwees probeerde de man maar met het jong te paren, de verbijsterende moederzwaan zette dus haar leven op het spel om dit te voorkomen, haar jong verdedigend.
Onder Leeuwen is het zo dat alleenstaande Leeuwen om de leeuwinnen van een andere Leeuwenman vechten, en als de nieuwkomer wint dan dood hij alle bestaande jongen van de oude leeuw, want hij duld geen jongen van een ander, en eenmaal de Leeuwinnen geen jongen meer hebben worden de leeuwinnen weer krols, en de jongen die dan daaruit voortkomen, daar is de nieuwe Leeuwenman, de nieuwe vader dus, zeer zorgzaam, zeer beschermend, en poeslief voor.