Hoeveel en welke domeinen en rijken zijn er nu volgens huidig wetenschappelijk inzicht?

En vallen virussen nu wel of niet hierin?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Biologie
1.1K

Antwoorden (1)

De meeste biologen (er is verrassend veel heftige discussie onder taxonomen in de biologie...) gaan er van uit dat er drie domeinen zijn (Eubacteria, Archaea, en Eukaryota), en gebruiken het woord 'rijk' niet meer.
Vooral uit moleculair biologisch onderzoek aan eencellige Eukaryota blijkt dat deze geheel anders ingedeeld moeten worden dan tot voor kort werd gedacht; zo zijn dieren en schimmels tamlijk nauw verwant maar vallen planten in een heel andere groep. Plasmodium en Giardia zijn eencellige Eukayoten die beide in weer heel andere groepen vallen dan zowel planten als dieren.

Virussen vallen volledig buiten deze indeling.
tinus1969
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Maar hoe zit het dan met de indeling van 2015 Ruggiero et al.? https://en.wikipedia.org/wiki/Kingdom_(biology)#Summary Is die indeling dan controversieel?
tinus1969
7 jaar geleden
@MrTomaat, het wiki-artikel linkt door naar https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4418965/, en daar staat
The intent of this collaborative effort is to provide a hierarchical classification serving not only the needs of the CoL’s database providers but also the diverse public-domain user community, most of whom are familiar with the Linnaean conceptual system of ordering taxon relationships. This classification is neither phylogenetic nor evolutionary but instead represents a consensus view that accommodates taxonomic choices and practical compromises among diverse expert opinions, public usages, and conflicting evidence about the boundaries between taxa and the ranks of major taxa, including kingdoms. Die indeling is dus niet bedoeld om te kloppen, maar juist om aan te sluiten bij 'wat altijd gebruikelijk was'.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ah duidelijk!