Nee. Een vos houdt geen winterslaap.
In de winter is een vos druk bezig met voorbereiding voor de jonkies die in maart geboren worden.

Toegevoegd na 2 minuten:
-----De paartijd (ranstijd) loopt van december tot februari, met een piek in januari. Na een draagtijd van zeven à acht weken worden de jongen geworpen (meestal vier à vijf). Enkele weken na de geboorte verhuist de moeder haar jongen vaak naar een ander, groter hol. Het mannetje verblijft niet bij het vrouwtje en de jongen in het hol maar brengt wel voedsel aan voor haar en de jongen. Vossen leven territoriaal in kleine (familie)groepjes. Een territorium wordt bezet door één dominant mannetje (rekel) en één dominant vrouwtje (moer), soms aangevuld door een tweede of derde wijfje. Die extra wijfjes of tantes brengen zelf geen nest groot maar brengen wel voedsel aan voor de jongen van het dominante vrouwtje. ---

Toegevoegd na 10 minuten:
Omroep Gelderland kopte :
" De vossen komen uit hun winterslaap."
Het blijkt hier echter te gaan over een vlinder .
http://www.omroepgelderland.nl/nieuws/2083834/De-vossen-komen-uit-hun-winterslaap-wie-spot-de-eerste
Erna55
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
dankje goed uitleg

Andere antwoorden (1)

Op TV leerde ik dat de Rode vos van bij ons en vooral in Duitsland waar winters echt zeer streng kunnen zijn, toch een soort van semi winterslaap houden, dus niet tijdens alle winters maar wél als het bvb dagen of weken lang min 20 graden zou vriezen.
In ieder geval staat dit helaas niet in de link die ik meegeef, maar wat er wél staat is wat er verder wél nog op TV werd verteld, namelijk gelijk welk sijzoen, Vossen wonen in nesten die zij in hollen gebruiken en deze hollen kunnen zelf gegraven zijn, of van konijnen of een das geweest zijn, het wil echter lang niet zeggen dat konijn en das dan op de vlucht gaan want dat doen zij bewust niet, meer zelfs, tijdens de aanwezigheid van de vos binnen in het hol zijn konijnen en dassen voor elkaar veilig en worden zij door de vos genegeerd, tenzij het echt zeer zeer koud is, dan gaan konijn en das en vos samen tegen elkaar aanliggen en delen elkaars lichaamswarmte, moet ook wel, anders vriezen zij dood...
Maar eenmaal buiten het hol zal de vos op het konijn jagen, soms ook maar doen alsof als het om een inwoner van het eigen hol betreft want in de winter en omwille van de noodzakelijke warmte dan, hebben zij elkaar nodig en zij weten dat, ook wilde dieren zijn echt niet dom en raken ook aan elkaar gewoon.
Vossen dassen en konijnen zijn namelijk gewoontedieren.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
dankje wel