Hoe ontstaat de kleur van je ogen?

Mijn ouders hebben beide een andere kleur dan ik..
hoe is dat mogelijk?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
1.5K

Het beste antwoord

er bestaan ook zogenaamde slapende genen

zoals bij rood haar : je beiden ouders kunnen geen rood haar hebben en toch drager zijn van een roodhaar gen

ik meen dat dat bij oogkleur ook het geval kan zijn

maar ook vaak worden mensen kwaad op hun partner : die denken dan dat de partner vreemd is gegaan....

( het zogenaamde kind van de melkboer ...of nu heet dat dan de piza bezorger ha ha )
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Snap het minnetje niet, volgens mij klopt dit wel dus +1
En ja de melkboer.......die moet idd vervangen zijn ondertussen :)

Andere antwoorden (4)

De iris, of de regenboogvlies is een ringvormig gepigmenteerd orgaan in je oog. De kleur wordt bepaald aan de hand van DNA die je van je ouders mee krijgt.

Het kan zijn dat je ouders andere kleur ogen hebben dan jij. Waarschijnlijk zijn zij dan dragers van verschillende kleuren ogen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De oogkleur wordt door verschillende factoren bepaald. Zo spelen 'kleur-bepalende' en 'oogsubstantie' genen een rol, maar ook de genen die 'spikkeltjes' in het oog veroorzaken zijn van invloed op de kleur. Daarnaast is het zo dat sommige kleurbepalende genen dominant zijn over andere genen. Zo is de bruine kleur het meest dominant, dan het groen en het minst dominant is blauw.

Al deze factoren maken het uiterst complex om uit te leggen hoe overerving van oogkleur verloopt. Ter illustratie: ouders met blauwe ogen kunnen een kind krijgen met bruine ogen, al komt het weinig voor. En het hebben van blauwe ogen kan een of meer generaties verborgen blijven en dan opeens wel tot uitdrukking komen.

Om duidelijk te maken hoe het mechanisme van overerving werkt, wordt in het volgende voorbeeld gedaan alsof er slechts twee genen bij betrokken zijn.

Van de meerdere genen die de oogkleur bepalen, zijn de meest bekende het 'bruin of blauw' type gen en het 'groen of blauw' type gen. Wat betekent dit? Het eerste gen kan zorgen voor een bruine of blauwe oogkleur. Het tweede gen kan zorgen voor een groene of blauwe oogkleur.

Iedereen heeft van een gen voor een bepaalde eigenschap twee kopieën. Hij/zij erft er één van elke ouder. Als we de genen voor de oogkleur apart bekijken, geldt voor het 'bruin of blauw' type gen dat iemand de volgende kopieën kan hebben:

bruin en bruin
bruin en blauw
blauw en blauw
Voor het 'groen of blauw' type gen geldt dat iemand de volgende kopieën kan hebben:

groen en groen

groen en blauw
blauw en blauw
Wat betreft het erven van kopieën van deze genen zijn er dus 3 keer 3 is negen mogelijkheden. Het kan dus zijn dat iemand de volgende kopieën van zijn ouders geërfd heeft: bruin en bruin en groen en groen.

Van elk gen geeft een ouder één kopie door aan het kind. Ouders kunnen een bruine of een blauwe kopie doorgeven van het 'bruin of blauw' type gen. Kortweg: bruin of blauw. Van het 'groen of blauw' type gen kunnen ouders een groene of een blauwe kopie doorgeven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je ouders hebben bijvoorbeeld bruine ogen, daarvoor is een dominant gen, laten we zeggen dat die gen 'R' is, dan hebben je ouders nog een gen bijvoorbeeld blauw, dit gen is recessief. Laten we zeggen dat dit gen 'r' is.

dan volgt er reductie deling in de ballen van je vader, en in de eierstokken van je moeder. (de cellen gaan zich splitsen, waardoor je cellen krijgt met de helft aantal genen, de ene cel heeft dus een gen 'R', en de andere cel 'r'.

dan komt er een zaadje bij de eicel, beide dragen het gen 'r', waardoor jij blauwe ogen krijgt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De eigenschappen van je genen krijg je van je moeder, of vader, soms van allebei een beetje, en een enkele keer van een generatie ervoor.
De kleur van je haar en ogen zijn daar een mooi voorbeeld van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je genen krijg je van je ouders, maar daarin zitten ook dingen die bij hen niet tot uiting kwamen en bij jou wel, en dan lijkt het wel of je ze van je opa gekregen hebt, maar je krijgt ze van je ouders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
veel genetische eigenschappen slaan een of meer generatie's over, maar je hebt gelijk dat je ze via je eigen ouders krijgt.