Stamt de aantrekkingkracht van hoge hakken uit de dinosaurustijd?

Hoge hakken geven een stand van de voet welke gelijkt op de poten van bepaalde dinosauriërs. Wellicht dat mannetjesdino's destijds genetisch werden aangetrokken door zulke poten en dat die genen zijn doorgegeven tot het heden. En dat dit er nu toe leidt dat wij mannen worden aangetrokken door voeten met hoge hakken.

Picture for question
7 jaar geleden
in: Biologie
1.4K
SimonV
7 jaar geleden
Hier staat een reden: http://www.wrmmagazine.nl/waarom-dragen-vrouwen-hakken/
Poet
7 jaar geleden
Ik vind de onderste foto aantrekkelijk zonder dat er een rug te zien is
Poet
7 jaar geleden
Je stelt dat een vrouw met S-rug grotere kans had op voortplanting vanwege een fysiek voordeel bij zwangerschappen. Dus ook dat manen met genen die vrouwen met een S-rug aantrekkelijk vonden, en dus als partner kozen, een evolutionair voordeel hadden. En dat die genen dus zijn overgedragen. En dat die genen er nog altijd voor zorgen dat we vrouwen met een S-rug aantrekkelijker vinden. En dus ook vrouwen met hoge hakken omdat hoge hakken een S-rug opleveren

Antwoorden (2)

Die kans is bijzonder klein. Ten eerste zijn primaten en dinosauriërs natuurlijk totaal andere gewervelde diersoorten (namelijk respectievelijk zoogdieren en reptielen) en hebben dus evolutionair weinig met elkaar te maken. Ten tweede zijn primaten sowieso pas miljoenen jaren later geëvolueerd dan het uitsterven van de "klassieke" dinosauriërs. (Daar zat zo'n 10 tot 15 miljoen jaar tussen: ruwweg 60-65 miljoen jaar geleden stierven de dinosauriërs uit, ruwweg 50 miljoen jaar geleden evolueerden de eerste primaten.) Dus er kan nooit een primaat geweest zijn die dacht "goh, wat een mooie benen, 't doet me aan zo'n machtige dinosaurus denken".
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Niks met dino's te maken.
Hakken zijn uitgevonden door mannen. Oorspronkelijk om niet op de vieze grond te hoeven staan. Het is een stuk status. (Romeinse tijd)
Ook had men hakken aan als ruiter voor meer stabiliteit. (Middeleeuwen)
Tegenwoordig is het dames mode: status, erotiek, aantrekkelijkheid.
Hakken zijn een verlenging van de benen en het verandert je houding waardoor je curves beter uitkomen.