Kun je met erfelijkheidsonderzoek tussen twee broers vaststellen of zij volle broers zijn?

Stel: twee broers hebben zeker dezelfde moeder. Getwijfeld wordt of broer A dezelfde vader heeft als broer B. Kun je door het DNA van broer A en broer B te vergelijken, met 100% zekerheid vaststellen dat zij elkaars volle broer zijn en dus dezelfde vader hebben? En het omgekeerde: kun je met 100% zekerheid vaststellen dat broer A en broer B niet dezelfde vader hebben?

Wat voor test moet in zo'n geval uitgevoerd worden?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (1)

100 % kan nooit, maar wel met een acceptabele 99,9 %
Dat kan tegenwoordig zelfs met een "thuistest".

Toegevoegd na 1 minuut:
Het gaat dan om een zogenaamde "volle broer-zus-test",