Waarom kunnen andere organen en lichaamsdelen niet zo goed herstellen zoals een vingerafdruk?

Een vingerafdruk blijft een leven lang hetzelfde, het lichaam weet hoe de vingerafdruk er uit moet zien. Zelfs als je een flinke snee in je vinger hebt, of een gemene brandwond, dan komt er dezelfde vingerafdruk uiteindelijk weer terug. Waarom hebben andere lichaamsdelen en met name organen, niet zo'n sterk herstellend vermogen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Biologie
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als je die eigenschap van de hand- en voetpalm, vingers en tenen kan kopieren naar andere cruciale delen van het lichaam, zou dat een doorbraak betekenen in de medische wetenschap. Waarom regenereert het ene lichaamsdeel nu zoveel beter dan het andere?
erotisi
7 jaar geleden
Vingerafdrukken zijn niet zo vast als je zou denken. Sommige asielzoekers probeerden hun vingerafdrukken te beschadigen zodat ze niet geregistreerd konden worden. Als er een flinke beschadiging is kan zelfs een vingerafdruk niet goed genezen. Zo vijlen sommige Somalische asielzoekers het profiel van hun vingertoppen zodat het nemen van vingerafdrukken onmogelijk is. Soms verwonden ze hun vingers zo ernstig, dat ze voor altijd beschadigd zijn.https://www.nrc.nl/nieuws/2009/04/16/de-vingertoppen-ernstig-verwond-11713162-a583103
Antoni
7 jaar geleden
Deze link https://www.nrc.nl/nieuws/2009/04/16/de-vingertoppen-ernstig-verwond-11713162-a583103 werkt (beter).
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Die verhalen duiken regelmatig op. Stond in 2004 al in Trouw.
Er worden tien vingerafdrukken gemaakt. Zelfs bij zeer ernstige verminkingen zijn er altijd nog bruikbare gegevens die gelezen kunnen worden.
Dat was in 2004 al, en nu tien jaar later zeker.
http://www.trouw.nl/tr/nl/4324/Nieuws/article/detail/1733751/2004/04/06/Meer-kans-op-asiel-Vijl-je-vinger-wat-af.dhtml

Antwoorden (1)

Dit heeft te maken met uw DNA. Door uw DNA 'weet' uw lichaam welke eiwitten op welke plek moeten komen. Daardoor zal uw vingerafdruk weer intact herstellen.
Uw organen en lichaamsdelen zijn van heel andere orde. Hierbij gaat het -over het algemeen- om grotere oppervlaktes. Dit kost uw lichaam danook meer energie; om dat te beperken worden er door uw lichaam grote hoeveelheden littekenweefsel aangemaakt, in plaats van voor ieder stukje apart op speciale soorten eiwitten te letten.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+Plus
http://www.forensicon.nl/litteken-een-vingerafdruk/
en het patroon ligt vast onder de tweede huidlaag (de lederhuid)