Laten insecten ook winden?

De meeste insecten hebben darmen. Nu produceren de darmen van mensen veelal gassen door inwerking van bacterien op de voedselresten of door andere rottingsprocessen in de darmen.
Die kunnen zich dan opstapelen tot dat de sluitspier van de anus ze doorlaat en er een wind ontstaat.

Nu weet ik niet of insecten een sluitspier hebben (hoewel dat niet meteen noodzakelijk is voor een wind), maar het lijkt er wel op dat ze poepen en dus iets uitscheiden al dan niet dmv ophoping. Maar komen daar ook gassen bij vrij, of werkt dat bij hen heel anders?

De nrs 15,16 en 17 zijn de darmen en de anus

Picture for question
erotisi
7 jaar geleden
in: Biologie
5K

Antwoorden (2)

Ja, dat doen ze. Op allerlei websites staat vermeld dat insecten ook winden laten, zonder een verdere toelichting dus die kan ik niet geven.

Op http://www.answers.com/Q/Do_insects_fart staat bijvoorbeeld als antwoord op de vraag "Do insects fart?" (Laten insecten winden?) het antwoord "yes" (ja).

Op https://nl.wikipedia.org/wiki/Winderigheid staat: "De meeste dieren, zoals zoogdieren, vogels, vissen en insecten, laten winden."

Toegevoegd na 22 minuten:
Ik vond toch nog iets meer informatie. Daaruit bleek dat insecten winden laten, maar niet alle insecten.

Op deze website https://answers.yahoo.com/question/index?qid=20070608170910AAOEUQn staat in het eerste antwoord op de vraag Do insects/bugs fart? (Laten insecten scheten?) (vertaald uit het Engels):

Ten minste enkele geleedpotigen hebben symbiotische micro-organismen die in hun darmen leven en die essentieel zijn voor het afbreken van voedselverbindingen, met name uit plantaardig materiaal. Onder de bijproducten van deze chemische omzettingen is methaan, het beruchte moerasgas...en dat verlaat het lichaam van de geleedpotigen als 'scheten'.

Echter, het is interessant om te weten dat niet alle aardse geleedpotigen methaan uitstoten.
Bekijk dit onderzoeksartikel uit 1994 eens: http://www.pnas.org/content/91/12/5441.full.pdf
De auteurs onderzochten een breed scala van geleedpotigen en vonden alleen methaan-emmissies in Diplopoda (miljoenpoten), Blattaria (kakkerlakken), Isoptera (termieten), en Cetoniidae (rozenkevers). Het is goed om te weten dat we niet de insecten in het algemeen de schuld kunnen geven voor verdachte geuren!

Toegevoegd na 1 dag:
De auteurs zijn Johannes H.P. Hackstein en Claudius K. Stumm. De titel van het artikel is: Methane production in terrestrial arthropods.
Antoni
7 jaar geleden
Jazeker, en volgens wetenschappers zijn insecten zelfs behoorlijk winderig. Maar het zijn kleine beestjes, dus veel gas wordt daar niet door uitgestoten.

De kakkerlak is wat dit betreft het meest productief. Die laat er elk kwartier een vliegen en stoot zo per jaar 35 gram methaangas uit. Een kakkerlakkendarm stikt van de methaanbacteriën, die het beestje helpen bij de spijsvertering.

Als je het echter vergelijkt met grote zoogdieren dan produceert bijvoorbeeld een varken per kilogram groei tien tot honderd keer zo veel broeikasgassen als een insect.
Amadea