Hebben Europese mannen in het algemeen meer beharing dan andere volkeren? Zo ja, hoe komt dat zo?

Europese mannen kunnen haar hebben op de borst, armen, benen en rug en natuurlijk een baard. Maar is hun beharing groter dan andere volkeren zoals in Azie en Afrika en de Indianen of is dat wel hetzelfde?

En als dat zo is, hoe zou dat dan komen. Misschien door een gedeelte Neanderthaler DNA?

erotisi
8 jaar geleden
in: Biologie
2.7K
Amadea
8 jaar geleden
Nee, alleen donkerharige Zuid-Europese mannen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Volgens mij hebben Europese mannen altijd meer lichaamshaar dan Aziaten en Afrikanen. Ongeacht of het Noord-Europeanen of Zuid-Europeanen zijn. Hoewel Zuid Europese mannen en Arabische* mannen wellicht de boventoon voeren. Indianen mag je denk ik rekenen tot de groep Aziaten. *Tot welke groep de Arabische mannen horen is wellicht wat lastiger te zeggen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
https://en.wikipedia.org/wiki/Body_hair#Across_populations
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Mensen (homo sapiens sapiens). Zijn allemaal sowieso al ontzettend onbehaard als je ons vergelijkt met de chimpansee (waarmee we een gemeenschappelijke voorouder hebben). We zijn praktisch allemaal onbehaard, op een paar afwijkende gevallen na (weerwolfziekte). En op een paar plekken na, hoofd en schaamstreek. Ik kan nog even niet duidelijk krijgen of de iets hogere haargroei van sommige "rassen" nu weer een "terugkerend" verschijnsel is of juist dat bij deze rassen de lichaamshaargroei nooit volledig verdwenen is.

Antwoorden (1)

Niet alle Europese mannen hebben meer beharing dan andere volkeren, omdat het klimaat verschilt en het niet overal even warm/koud is.

Lichaamsbeharing is een overblijfsel uit de oertijd toen mensen nog niet rechtop liepen en de tijden bar en koud konden zijn. Naarmate we meer rechtop gingen lopen verdween de vachtbeharing, omdat haar toen in de weg ging zitten.

Lichaamsbeharing heeft o.a. als functie de warmte vast te houden, maar ook de zon moet erdoor stralen om vitamine D aan te maken. Omdat in noordelijke streken minder zonlicht is, heeft de natuur ervoor gezorgd dat de mannen die daarvandaan komen al minder haar hebben, zodat de zon meer vat op de huid heeft. Zo kan ook bij hen voldoende vitamine D aangemaakt worden. De meeste noordelijke mannen zijn blond en het is dan ook een gegeven dat zij over het algemeen minder lichaamsbeharing hebben dan de donkere zuidelijke types, die sowieso veel meer zonlicht hebben.
amc
8 jaar geleden
erotisi
8 jaar geleden
Maar als dat zo is zouden mensen in Afrika toch juist meer haar moeten hebben?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Daar wordt dit probleem opgelost met de donkere huidskleur.
amc
8 jaar geleden
@erotisi; ze hebben al ander haar, het is dik en gekroest. Het dient eerder om de hoofdhuid te beschermen. Omdat ze niet zoveel warmte hoeven vast te houden( het is er immer altijd warm en zonnig) hoeven ze ook niet veel lichaamsbeharing te hebben.