Is een souffle bij een mitralisinsufficiëntie altijd holosystolisch?

Kan het niet zo zijn dat het midsystolisch is? Dat de klep bijvoorbeeld pas begint te lekken vanaf een bepaalde druk in het linkerventrikel.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Biologie
1.4K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je hebt het over een lekkage van één van de vier hartkleppen nl van de mitralis klep?
Systole is de fase waarin de kamers van het hart samentrekken. Holosystolisch of diastolisch: tijdens de systole (kamers van het hart trekken samen) of diastole (het hart ontspant zich) is het geruis de hele tijd even hard hoorbaar
http://www.stethographics.com/ihs/dutch01/heart/mrshape.htm
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Linkerventrikel is de linkerkamer, een van de vier holtes van het hart.
Midsystolisch
Dit is een voorbeeld van midsystolisch crescendo/decrescendo geruis.
http://www.stethographics.com/ihs/dutch01/heart/mrshape.htm
Misschien is er onder de goeieVraag beantwoorders wel een arts of cardioloog die hier alles van weet. Heb je een rapport van een cardioloog gelezen?

Antwoorden (1)

Nee, de souffle hoeft niet perse over de hele systole hoorbaar te zijn. Zoals je zelf zegt, is de druk en de stroming niet over de hele ejectiefase constant zodat de ruis die ook niet hoeft te zijn.