Ontstaan meereiige tweelingen uit dezelfde oocyt?

Een oöcyt is een vrouwelijke gametocyt of oerkiemcel die betrokken is bij de voortplanting. Oöcyten worden tijdens de vrouwelijke gametogenese gevormd in de eierstok en ontstaan uit oögonia.

Rondom de ovulatie wordt de 1e meiotische deling afgerond. Door deze afronding ontstaat een haploïde secundaire oöcyt en een klein poollichaampje.

Maar is het nu zo dat bij een meer- of tweeeiige tweeling er twee of meer oocyten tot volledige ontwikkeling komen of is het zo dat één oocyt meerdere rijpe eicellen levert (dat er bijv. minder poollichaampjes ontstaan)? Of zou dat laatste wel mogelijk zijn, al komt dat meestal misschien niet voor?

erotisi
8 jaar geleden
in: Biologie
1.2K

Antwoorden (1)

Bij een twee-eiige tweeling zijn er 2 aparte eicellen bevrucht; omdat de genetische informatie per eicel verschilt, kan een twee-eiige tweeling verschillend van geslacht en overige kenmerken (haarkleur, oogkleur, etc.) zijn.

De uitdrukkingen twee-eiig en meer-eiig zeggen het al; oocyt is niets anders dan eicel. Dus inderdaad, het kan gebeuren dat bij de vrouw tegelijk meerdere eicellen vrijkomen, die daarna beide bevrucht worden. Het zou zelfs kunnen dat het vrijkomen van meerdere eicellen tegelijk meer voorkomt dan wij denken, door de volgende oorzaken:
-- slechts 1 eicel wordt bevrucht
-- meerdere eicellen worden bevrucht, maar slechts een embryo blijkt levensvatbaar

Verder zijn er vruchtbaarheidsbehandelingen, waarbij soms meerdere eicellen tegelijk worden bevrucht en teruggeplaatst bij een vrouw die graag zwanger wil worden; het komt voor dat dit leidt tot een bevalling van meerlingen (dus ook uit meerdere eicellen).

Toegevoegd na 42 seconden:
het kort samengevat antwoord op de hoofdvraag luidt dus nee.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
erotisi
8 jaar geleden
Ik ben niet zeker of je de vraag helemaal begrepen hebt, want de grond van mijn vraag is juist het verschil tussen een oocyt en een eicel.Zie https://nl.wikipedia.org/wiki/O%C3%B6cyt
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als een oocyt, alleen door celdeling, meerdere eicellen oplevert, is de genetische informatie in die eicellen identiek. Dan zou je dus een twee-eiige tweeling krijgen die de eigenschappen heeft van een een-eiige tweeling. Het kenmerk van een twee-eiige tweeling is nu juist dat die verschillend genetisch materiaal hebben. Ik hoop dat dit iets verduidelijkt.
erotisi
8 jaar geleden
Maar ontstaan eicellen ook niet uit de chromosomen van zowel vader als moeder in de meiose? Maw bestaat de primaire oocyt niet uit twee chromosoomparen van vader en moeder die dan ook nog via recombinatie ook weer verschillen, en je dus uiteindelijk vier verschillende haploide 'eicellen' krijgt waarvan er drie poollichaampjes worden? Klopt waarschijnlijk niet want de secundaire hebben maar 23 chromosomen. Maar de primaire oocyt lijkt toch wel twee verschillende chromosomen te hebben.-----> Maar het kan zijn dat de verwarring ontstaat door het onderscheid van de primaire en secundaire oocyt. Want de secundaire oocyt heeft inderdaad maar 23 chromosomen (de primaire 46). Waarschijnlijk bedoel je dan dat door celdeling van de secundaire oocyt er dan inderdaad een exacte kopie onstaat (hoewel ik dat zelf niet meteen zo verwoord zie in het artikel). Maar dan blijft nog die andere secundaire oocyt over die weliswaar in poollichaampje zijn verandert, maar misschien dat deze door een 'foutje' ook zijn uitgegroeid tot een eicel met wal ander DNA dan die andere secundaire oocyt? Ze vinden immers allebei plaats tijdens/na de ovulatie. Het is dan overigens nog wel een interessante vraag of het toch wel eens voor kan komen dat er een twee-eiige tweeling ontstaan is die genetisch meer op elkaar lijken dan normale twee-eiige (zeg maar voor 75% gelijkend)?