Waarom worden de "holle aders" zo genoemd?

Alle aders zijn immers hol. Waarom worden de bovenste en onderste holle ader dan hol genoemd?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Biologie
3.8K
Erna55
8 jaar geleden
Ik heb eens van een arts gehoord dat er bij autopsie geen bloed gevonden wordt in de holle aders. Dit zou komen doordat bij de laatste hartslag het bloed in het hart komt, maar niet meer rondgepompt, zodat de laatste aders leeg blijven.
Ik kan hier geen bevestiging van vinden.
SimonV
8 jaar geleden
@Erna
Als je googelt op "hollow veins" en "animal spirits" krijg je onder meer deze link:
"An Inquiry Into the Claims of Doctor William Harvey to the ..."
Wellicht is dit een goede bron. Holle ader is de vertaling van het Latijnse vena (=ader) cava (=hol of leeg).
Vroeger werd gedacht dat er een verband was tussen holle ruimte en geest.
Omdat verondersteld werd dat in deze ader een geest aanwezig was, werd de ader hol genoemd. Ik zet dit antwoord maar bij reacties, omdat het me niet lukt een duidelijker antwoord te geven. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/6721176 https://books.google.nl/books?id=3iAWW60bcpUC&pg=PA8&lpg=PA8&dq=why+is+%22vena+cava%22+called+hollow+spirit&source=bl&ots=Xod4NJF2n9&sig=jUJGy1-7qT1XyYuQo65z41s63ws&hl=nl&sa=X&redir_esc=y#v=onepage&q=why%20is%20%22vena%20cava%22%20called%20hollow%20spirit

Het beste antwoord

Eigenlijk is dit meer een vraag over taal dan over biologie.

Een ader is een buis waardoor het bloed uit de verschillende delen van het lichaam naar het hart of het centrale orgaan van de bloedsomloop terugvloeit. Dit in tegenstelling tot de bloedvaten waardoor het bloed uit het hart naar de verschillende delen van het lichaam wordt gevoerd, en die slagaderen heten.

De twee aderen die het bloed uit de andere aderen ontvangen en waaruit het onmiddellijk in het hart vloeit worden 'holle aderen' genoemd. Je hebt een bovenste holle ader voor het bloed uit het hoofd, de borst en de bovenste ledematen, en een onderste holle ader voor het bloed uit de buik en de onderste ledematen (in het Latijn de vena cava superior en de vena cava inferior).

Het is niet met zekerheid bekend waarom men deze aders in de oudheid hol is gaan noemen. Terwijl de anatomische kennis verbeterde zijn de oude benamingen behouden. In de oude geneeskunde werd eerst gedacht dat zowel aders als slagaders een holle structuur hebben; daarna beperkte men dit tot de aders. Latere schrijvers over geneeskunde ontdekten dat het om een vertaalfout ging. De Latijnse naam is overgenomen van het Griekse woord koilḗ. De eerste betekenis daarvan is hol, maar in de tweede plaats betekent het 'zacht en soepel meebewegend' - wat verwacht wordt van holle lichaamsdelen. Het meervoud koilḗs werd verbasterd tot "chilis". Zo werden de zachte soepele aders tenslotte holle aders genoemd.
Amadea
8 jaar geleden
SimonV
8 jaar geleden
Bedankt en plus!
Klinkt toch iets degelijker dan mijn antwoord.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dit antwoord komt mij als het meest waarschijnlijke voor.
Bedankt.

Andere antwoorden (1)

Het antwoord wat hierboven staat klopt deels, de iets 'wetenschappenlijkere' verklaring is dat er in de holle aders minder voedingsstoffen zitten dan in bijvoorbeeld de slagader (aorta), omdat de holle aders richting het hart lopen en de voedingsstoffen er al uit zijn gehaald door de organen. De aders zijn leger (qua voedingsstoffen) , dus noemt men ze 'hol'.