Hoe weten vogels in de herfst waar ze naartoe moeten (weg)vliegen als het hier kouder word?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (2)

Over het antwoord op deze vraag zijn de deskundigen het niet allemaal eens maar het lijkt wel zeker dat er verschillende oriënteringsmechanismen zijn. Bij sommige soorten leren de jongen het van hun ouders, waarbij ze belangrijke landschappelijke kenmerken als rivieren en gebergten als oriënteringspunt gebruiken. Veel soorten oriënteren zich 's nachts op de sterrenhemel en overdag op de stand van de zon. En er zijn soorten die gevoelig zijn voor het magnetisch veld van de aarde en daarmee bepalen waar ze heen moeten vliegen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Mogelijk vliegen ze op hun gevoel naar de juiste richting.
Is dat richting Zuid Afrika, dan is dat al heel bijzonder, maar dan in het voorjaar weer terug naar hun eigen plek, boom, huis, schuur, weiland enz, is onvoorstelbaar.
Aan een sterrenhemel, kustlijn, magnetisch veld van de aarde, windrichting enz. kom je nooit meer terug op de exacte plaats.
Hooguit ongeveer in de juiste richting.
Instinct en eigen gevoel, lijkt de juiste mogelijke verklaring.