Hoe komt het dat je regen ruikt?

Hoe komt het dat je -met name in de zomer- de regen kan ruiken als het net heeft geregend ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
3.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, geweldig he, die geur van regen in de zomer is zo heerlijk! Ben ook wel benieuwd waar dat door komt +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ruikt lekker he?

Het beste antwoord

De geur van regen komt van Ozon

Ozon (O3) onstaat wanneer zuurstof (O2) ontbindt (uit mekaar valt) in 2 atomen O, deze binden zich dan elk met een zuurstof molecule (O2) en vormen zo ozon ofte O3. Ozon is bijtend en zeer giftig. Bij onweer of lange zonnige perioden wordt er veel ozon gevormd in de lucht (fotochemische reacties), in de hoogste regionen kunnen we de ozon goed gebruiken, het houdt namelijk de (schadelijke) UV-stralen van de zon tegen, vandaar dat “het gat in de ozonlaag” nogal onrustwekkend is, want de schadelijke straling kan er op sommige plaatsen door.
Ozon wordt bijvoorbeeld ook gebruikt om drinkwater te ontsmetten (en laat in tegenstelling tot chloor geen vieze smaak na). Hier bij wikipedia leren ze er u alles over.
De geur
Er zijn twee geuren te onderscheiden bij regen, net voor het gaat regenen ruikt het naar Ozon, erna is het een heel andere zaak, dan ruikt ge gewoon de natte omgeving. Waar die geur vandaan komt weet ik niet maar hier en daar lees ik dat het een reactie met het calcium op de grond zou kunnen zijn, en ook de reactie van de planten met het regenwater.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Het water verdampt op de warme ondergrond en de damp is datgene wat je ruikt. Met de damp stijgen ook de geurstoffen van de ondergrond op.
14 jaar geleden
Je ruikt hetgeen waar het water op valt.De regen zorgt ervoor dat de oppervlakte in beroering komt.Vooral natuur ruikt altijd sterk na een bui.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens XiniX:
Het vocht op de tegels lost stoffen op die daar op de tegels liggen en doordat ze nat worden komen er vluchtige bestanddelen in de atmosfeer. Jij loopt er vervolgens langs en snuift die op. welke stoffen dat zijn weet ik niet, maar de kans is groot dat het een geur is van de tegels zelf vermengd met het stof dat op de tegels ligt…
Nadat het nat is stopt het fenomeen en verdwijnt de typische geur…
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je ruikt het nat geworden gras.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is niet de regen die je ruikt... het zijn de dingen die nat zijn geworden door de regen... ruik maar eens aan nat haar, aarde of natte planten, of bah bah bah een natte hond.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is inderdaad de geur van Ozon, dat klopt helemaal. Ook speelt een rol dat bacteriën gassen produceren zoals methaan. Dit gas wordt verdrongen als de regen de aarde binnendringt. Gas maakt plaats voor regenwater en de gassen ruik je.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Naast Ozon (alleen bij onweer) en methaan (alleen als het wat langer niet geregend heeft) ruik je oa. etherische olien van planten, van gras, bloemen en andere plantenolien die op regenwater gaan drijven, daardoor hun oppervlakte enorm vergroot en daardoor beter verdampt.Ook dennennaalden- en loofkhoutolie is goed waarneembaar in bossen.
Ik heb het dan voor het gemak even over de lekkere frisse geur na een regenbui en niet over de geur van een regenbui op een vuilnisbult.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is niet de regen maar alles waar het op neer komt. En de ozon komt vrij na een onweersbui. Wel lekker overigens.