Hoe komt het dat Enterohemorragische Escherichia coli (EHEC) wel schadelijk is voor de mens en niet voor vele dieren?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie
Ritsuka
9 jaar geleden
voor de mens alleen op de verkeerde locatie in het lichaam, je hebt e.coli in je darmen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Niet de Enterohemorragische Escherichia coli. Daar worden mensen namelijk ziek van. Veel dieren hebben deze bacterie wel van nature in hun darmflora zonder symptomen. Waarom?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Ritsuka
Wat bedoel je met "de verkeerde locatie"? E. coli hoort in de darmen te zitten, als het elders gevonden wordt, is dat een teken van slechte hygiëne.
Onder "EHEC" verstaan wij een aantal serotypes van E.coli die ziekte kunnen veroorzaken, maar je wordt hiervan zien alleen als ze in je darmen zitten, en dat is ook weer "de juiste locatie".
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
zien = ziek Trouwens, E.coli kan ook buiten de darmen ziekte veroorzaken, b.v. in je blaas, dus mijn vorige commentaar was niet 100% accuraat. Maar toch, doorgaans komt het door aanwezigheid in de darmen.

Het beste antwoord

Leuke vraag!

Eerst de terminologie: "EHEC" is correct, maar niet de beste benaming voor de bacterie die je bedoelt, want deze naam verwijst naar de ziekte die veroorzaakt wordt.
Microbiologen hebben het liever over "STEC", en dat is "Shiga-toxine producerende E.coli". Onder de STEC's vallen dan, afhankelijk van de symptomen, de EHEC (bloederige diarree), de ETEC ("gewone" diarree), de EIEC (enteroinvasive), EPEC (enteropathogenische) en EAEC (enteroaggregatieve)

In de basis, een STEC kan ziekte veroorzaken omdat in staat is om een toxine te maken genaamd "Shiga-toxin" (genaamd naar de Japanse ontdekker, meen ik me te herinneren), maar alleen dat volstaat niet om ziekte te veroorzaken. Een pathogene STEC moet over andere genetische factoren beschikken, die in combinatie met de productie van toxine, ziekte kunnen veroorzaken.
Een van de belangrijkste factoren is de productie van specifieke eiwitten waardoor de bacteriën zich kunnen hechten aan je darmwand. Los van de productie van toxine, gecodeerd door de zogenaamde stx-1 en stx-2 genen, zijn er veel andere pathogeniciteitsfactoren ontedekt, zoals adhesine en intimine, die in andere genen gecodeerd worden.
Het cruciale verschil tussen mensen en vrijwel alle andere diersoorten is dat wij, mensen, toevallig beschikken over bepaalde eiwitten op de oppervlakte van onze darmen waaraan de shiga-toxine zich prima kan hechten (dat noemen wij "receptoren") Deze receptoren bevinden zich niet, of in veel kleinere hoeveelheden, of zijn toch een beetje anders waardoor de interactie veel zwakker is, in andere diersoorten, en dat maakt dat dieren niet gauw last krijgen van STEC-infecties.
Het is echter een misconceptie dat dieren géén last kunnen krijgen van STEC (of EHEC, zoals je wilt) Met name jonge kalfjes en lammeren kunnen ziek worden door STEC/EHEC.

Wat dieren in ieder geval haast nooit krijgen is HUS (Hemolytic Uremic Syndrome), de meest ernstige complicatie die volgt na een infectie met STEC/EHEC, dat is en klassieke humane aandoening.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Erg bedankt voor dit antwoord! Ik ben van plan een scriptie te gaan schrijven over ''STEC''. Ik ga natuurlijk wel op zoek naar bronnen die dit antwoord kunnen bevestigen, maar dit lijkt mij een solide start! Nogmaals bedankt!