leporiden (kruising tussen konijn en haas) :bestaan ze nu wel of bestaan ze nu niet

Sommigen halen aan dat het verschil in aantal chromosomen kruising uitsluit.
Anderen beweren dat ze wel kunnen kruisen maar zich niet kunnen voortplanten.
Bestaan ze ? Bestaan ze niet?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
13.1K

Het beste antwoord

Er bestaat een officieel woord voor en ze bestaan. Ik heb het over de _leporide_, een kruising tussen een haas en een konijn. De _leporide_ is een Belgische haas en die Belgische haas is een konijn. Nee, nee, dit is geen Belgenmop, dit is serieus. Laat ik maar meteen met die Belgische haas beginnen. Er is een konijn, dat Belgische haas wordt genoemd en de officiële naam van dat konijn is leporide. In zoverre lijkt er niets aan de hand en klinkt het aannemelijk, dat een leporide bestaat. Het is maar wat voor naam je een dier geeft. In Limburg komt immers de korenwolf voor en dat is een inheemse hamster en zeker geen wolf. Toch beweerden er afgelopen nacht op de radio mensen, dat ze wel degelijk leporides hebben gehad en dat het kruisingen waren tussen een haas en een konijn. De vraag, die toen werd opgeroepen was, waarom we de leporides dan zo weinig zagen. Het antwoord was ogenschijnlijk logisch. Leporides konden zichzelf niet voortplanten. Ze waren onvruchtbaar, omdat ze van twee verschillende soorten stamden. Denk hierbij aan het muildier en de muilezel, een kruising tussen een paard en een ezel en je bent geneigd het te geloven. Muildieren en muilezels zijn ook onvruchtbaar. Nog niet zo lang geleden zou er een _jong_ van een schaap en een lam geboren zijn. Uiteindelijk bleek ook dat niet waar te zijn.
Alles staat en valt met de chromosomen. Een haas heeft 48 chromosomen en een konijn heeft er 44. Hieruit kunnen dus nooit jongen voortkomen. Daar komt nog bij, dat een haas in het open veld leeft en hazen geboren worden in een leger met een vacht en de ogen open. Konijnen leven onder de grond en worden naakt en met de oogjes dicht geboren. Ook het leefgebied van hazen en konijnen is totaal anders. Dit alles maakt, volgens mij, dat een haas en een konijn samen geen jongen voort kunnen brengen en een leporide dus niet kan bestaan, behalve in België.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Qua grootte moet dit konijn haast wel gekruist zijn met een haas
http://www.telegraaf.nl/buitenland/6476209/__Het_grootste_konijn_ter_wereld__.html?p=11,1