Waarom waren er zo weinig vlinders vorig jaar?

Seisoen 2008 kende zeer weinig vlinders. In 2007 waren dat er juist erg veel. De winter hiertussen was niet extreem, althans, niet zodanig dat er daardoor het seisoen er na minder vlinders zouden zijn. Ik heb hier nog geen enkele verklaring voor gevonden

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Biologie
1.4K

Het beste antwoord

Naast het verdwijnen van van groene hoekjes (Hetgeen uiteraard niet het verschil verschil van het ene op het andere jaar bepaald) speelt een heel ander verschilnsel mee: De winter 2007-2008 was koel, niet koud, en daardoor vochtig. Als de temperatuur laag genoeg is voor de rupsen & poppen om niet actief te zijn, maar warm genoeg om het vocht niet te laten wegvriezen, worden de overwinterende rupsen & poppen aangetast door schimmels. Dit geldt algemeen voor alle overwinterende insecten.

Komend jaar zouden we dus weer wat meer vlinders en hommels kunnen verwachten
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

"
'2008 Slechtste vlinderjaar ooit'

WAGENINGEN - Dit jaar is hard op weg het slechtste vlinderjaar ooit te worden. De Vlinderstichting heeft daar woensdag alarm over geslagen. De organisatie baseert de vrees op de resultaten van het Landelijk Meetnet Vlinders.

De weersomstandigheden vorig jaar en het veranderend landschap zijn volgens de stichting de oorzaken dat er veel minder vlinders zijn.

Uit de metingen blijkt dat geen enkele vlinder het nu beter doet dan vorig jaar, ondanks het mooie weer. Soorten als koolwitje, kleine vos, citroenvlinder, groot koolwitje en bruine vuurvlinder komen minder dan helft zo vaak voor dan in 2007.

Iets minder slecht gaat het met soorten als oranjetipje, argusvlinder, icarusblauwtje en dagpauwoog. Het aantal koninginnepages, boomblauwtjes en kleine vuurvlinders en -parelmoervlinders is nagenoeg gelijk.

Warm weer

Het warme weer vorig jaar april blijkt nu enkele soorten de das om te doen. Rupsen overleefden de hoge temperaturen en de droogte niet. Daarbij zijn er door het veranderen van het landschap steeds minder plaatsen waar vlinders hun eitjes af kunnen zetten.

Volgens een zegsman van de stichting dreigt een soort als de aarbeivlinder zelfs helemaal uit Nederland te verdwijnen. "Er is sprake van een enorme dip", zegt directeur Theo Verstrael van de Vlinderstichting.

"Wij maken ons daar grote zorgen over." De stichting geeft onder andere adviezen over het inrichten van gebieden zodat de omstandigheden gunstig zijn voor vlinders.
"
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Muski, in 1998 heb ik een natuurpark aangelegd waarin rekening is gehouden met vlinders. In 2007 was een zeer goed vlinderjaar en 2008 zeer slecht. het gebied is niet veranderd,eerder nog iets beter geworden dan het jaar ervoor. Ergens moet er een andere reden zijn dan de deskundige nu verkondigen.Dank voor je reactie.
WAGENINGEN - De Vlinderstichting in Wageningen vreest dat 2008 het slechtste vlinderjaar ooit gaat worden. De organisatie heeft woensdag alarm geslagen.

De weersomstandigheden vorig jaar en het veranderend landschap zijn volgens de stichting de oorzaken dat er veel minder vlinders zijn. Uit metingen van het Landelijk Meetnet Vlinders blijkt dat geen enkele vlinder het nu beter doet dan vorig jaar.

Soorten als het koolwitje, de kleine vos, de citroenvlinder en het groot koolwitje komen minder dan de helft zo vaak voor als in 2007.
»
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Minder vlinders door extreem klimaat

04/08/'08 Honderden vrijwilligers trokken er het voorbije weekend op uit om vlinders te tellen. Ze kwamen terug met slecht nieuws: uit de eerste resultaten blijkt dat de kleurrijke insecten het beduidend minder goed doen dan vorig jaar.

“Neem nu de koolwitjes. Een jaar geleden werden die nog in 93% van de tuinen gespot, dit jaar nog maar in 76% van de tuinen”, aldus Wouter Vanreusel van Natuurpunt.

Ook andere vlindersoorten doen het slecht. “De dagpauwoog gaat van 33 naar 20%. De atalanta daalt van 57 tot 40%.”

Volgens Vanreusel zijn er verschillende factoren die het de fladderaars het leven zuur maken. “Er zijn steeds minder natuurlijke hoekjes in ons landschap. Ook de Vlaamse tuinen kunnen beter. Nu zijn ze veel te steriel, met weinig inheemse planten en nectarhoudende bloemen. En dan is er nog de landbouw met haar pesticiden en meststoffen.”

Ook het veranderende klimaat speelt een belangrijke rol.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Leuk verhaal van deze vlaamse vlindertellers maar het rammelt aan alle kanten! Immers het jaar ervoor was een heel goed vlinderjaar met de zelfde tuinen en het zelfde landschap. En ook de zelfde landbouw. Bedankt voor je reactie.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Mijn vriendin doet hier ook mee en is hier juist mee begonnen en blijkbaar stond de account van haar nog open van gisteren. Moest eigenlijk een reactie zijn van Raystef maar maakt niet uit.
groeten
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Spring maar raystef. (woordspeling) . Het blijft een raar verhaal van die vlinders maar ook van die deskundigen, immers het jaar ervoor was erg goed en dan beginnen ze over te weinig inheemse planten en de landbouw met zijn pesticiden en kunstmest en natuurlijk ook weer over de klimaatsverandering. Maar het jaar er voor was alles nog goed!!! Kan toch niet. Groeten.
Grappig deze vraag. Ik heb veel vlindertrekkende planten in de tuin en mij was het niet opgevallen. Heb juist erg genoten van de vlinders en het jonge katje van de buren die met grote handigheid de vlinders ving of trachtte te vangen. Of zou dit katje debet zijn aan het probleem?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Blijf er maar van genieten Ruth daar zijn de vlinders ook voor. Hun rupsen hebben het zware werk al gedaan, de vlinders hoeven alleen maar mooi te zijn en ja natuurlijk ook nog even paren en eitjes leggen, groeten.