Wat doen vissen die zich aan elkaars mond vastzuigen?

Zojuist zag ik op National Geographic Channel een commercial van BASF.
In het begin van deze reclamespot zie je twee zilverkleurige vissen die hun monden recht tegen elkaar aandrukken. Ze lijken beiden een zuigbeweging te maken.
Wat doen zij?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
5K
jc54
14 jaar geleden
Die hebben de reclame van dubbelfris gezien.
Zoenen, zoenen, maak me gek...;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Scherp, denkbeeld!

Het beste antwoord

Zoals Eddijst al aangaf, heb je wellicht zoenvissen gezien.
Dit zijn vissen die van oorsprong uit Indonesië en Thailand komen. De wildkleur is groen/grijs, maar er zijn ook roze kweekvormen.

Het zoenen heeft niets met het liefdesspel te maken. Het zijn uitsluitend de mannetjes onderling die dit doen en het is een vorm van vechten, maar dan wel een onschuldige vorm. Meer stoeien dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

sommige vissen hebben sex via de mond. ik weet niet wat deze vissen aan het doen waren, misschien hadden deze slechts een intiem momentje.

Toegevoegd na 2 uur:
Zo zijn er Afrikaanse prachtbaarzen (cichliden) die muilbroeders zijn. Wijfjes gaan namelijk hun eitjes direct opnemen in de muil, eens ze die afgelegd hebben. Het is dan belangrijk voor de mannetjes dat ze die eitjes kunnen bevruchten, vooraleer het wijfje die afschermt. Wel, bij sommige muilbroeders ziet men een spectaculair voorbeeld van evolutieve specialisatie: mannetjes hebben namelijk op hun anaalvin (de vin aan de buikzijde, helemaal achteraan) gele vlekjes, die qua vorm en grootte zeer sterk gelijkend zijn op eitjes. Men noemt deze dan ook ‘eivlekken’. Als een wijfje haar eitjes afgelegd heeft, dan zal ze dus haar eitjes in haar muil nemen. Als het mannetje nu vlak voor het wijfje zwemt, dan begint het wijfje ook te bijten naar die eivlekjes. Op dat moment zal het mannetje zijn zaadcellen lozen, die vrijkomen ter hoogte van een opening die zich vlak voor zijn anaalvin bevindt. Op die manier komen de zaadcellen terecht in de mondholte van het wijfje, waar zich al de eicellen bevinden. Daardoor wordt de kans tot bevruchting sterk verhoogd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er bestaan zoenvissen, misschien heb je die gezien?
Vroeger heb ik ze in een aquarium gehad en heb me er toen al over verbaast, het leek me een soort van contact zoeken, zo van :hallo ben jij hier ook?
Het heeft volgens mij niets met paren te maken, dat is iets wat wij mensen er direct weer bij gaan zoeken.