Hoe wekt een mens zijn warmte op?

Een mens kan extra warmte opwekken door spieren te activeren maar de basis is hiermee niet verklaart.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie
2.5K

Het beste antwoord

De warmte komt vrij bij het verbreken en oxidatie van organische verbindingen. Deze verbindingen zijn metastabiel. Dat betekent dat ze tegen een stootje kunnen voordat ze uit elkaar vallen. Daarvoor is in de prakijk een hoge temperatuur nodig of een enzym dat reacties ook bij lagere temperaturen mogelijk maakt. Het lichaam maakt gebruik van enzymen waardoor de gewenste verbinding wordt verbroken, voor elke verbinding is er een goed passend enzym. In principe gaat de machinerie in de spier lopen doordat Ca in de spiervezel terecht komt na een zenuwsignaal. Na enige tijd is het Ca weer teruggepompt en houdt de vezel zich koest tot er weer een nieuw zenuwsignaal binnenkomt. OPp het moment dat de spiervezel actief is worden er dus allerlei stofjes afgebroken en later ook nog geoxydeerd en de verlaging van de chemische energie zorgt voor de warmteproductie. De wisselwerking van chemische energie, wanorde en warmte is overigens een complex onderwerp dat door Gibbs is uitgewerkt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het voedsel wat wij dagelijks tot ons nemen levert het lichaam bouwstoffen, beschermende stoffen en brandstoffen.
In alle cellen van je lichaam komt verbranding voor. Je lichaam verbrand glucose in de cellen. Bij de verbranding van glucose in je cellen komt de opgeslagen energie uit de glucose vrij. Deze vrij gekomen energie gebruikt je lichaam om te bewegen, en om je lichaam op temperatuur te houden.

Verbranding is een scheikundig proces. Het is een afbraakproces. Voor verbranding in het de cellen van het lichaam van mens en dier en plant zijn Glucose en zuurstof nodig. Bij verbranding komt koolstofdioxide en water en Energie vrij.

Bewegen vraagt energie. Hiervoor verbranden spiercellen extra glucose. Dat levert dus energie om te bewegen maar ook extra (!) warmte op.

Puur om in leven te blijven verbrandt een cel dus ook al glucose. De basis-warmte is dus (in gezonde omstandigheden) altijd aanwezig.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ha, je was me net voor. Nu ja, ik denk dat beide antwoorden elkaar mooi aanvullen.
Sowieso wekt elke metabolisme warmte op. Geen enkele omzetting is 100% efficient dus er gaat altijd energie als warmte verloren. Een belangrijk deel van de warmte die een mens nodig heeft is dus gewoon een bijproduct van het metabolisme (dat op een hoog pitje staat vergeleken met reptielen, om eens wat te noemen).

Als de lichaamstemperatuur te laag wordt kun je gaan rillen: de spieren verstoken glucose (in de vorm van glycogeen) om warmte op te wekken zonder nuttig werk te doen. Verder kan bruin vet gebruikt worden (met name in babies) in een speciaal ontkoppeld proces waarbij alleen warmte vrijkomt. Babies hoeven dus niet te rillen om warm te blijven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
@Attercopus
Leuk om te zien dat jouw en mijn antwoord elk een eigen insteek hebben en elkaar niet overlappen echt en beide antwoorden toch correct en compleet zijn. (+)
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Oeps...
De correcte zin moet zijn: "... elkaar niet echt overlappen..."
;-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zou je ook graag een plusje geven, maar dat mag ik nog niet ;-)
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Gezien je andere antwoorden zal dat niet lang meer duren.
Welcome aboard !
:-)