Mollen kunnen goed zwemmen en duiken. Alleen de afstand van het vaste land van Nederland naar de Waddeneilanden is voor hen te groot. Dus op die eilanden kom je ze als enige nergens tegen.
Hoe lang een mol onder water kan blijven is niet te vinden, maar hij kan z'n ademhaling aanpassen. Dat is onder de grond ook nodig. Hij schakelt over naar anaërobe ademhaling en verbruikt dan minder zuurstof. Dus ik denk dat hij het langer dan een mens onder water volhoudt.
Amadea