welke paddestoel is dit?

In Drenthe afgelopen woensdag op de foto gezet.In een bos gelegen boven Veenhuizen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
1.3K
Rieneke1
10 jaar geleden
Een gok: gesloten knolparasolzwam, of een morielje?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ Morielje

Antwoorden (2)

lijkt mij de gewone morielje:De gewone morielje (Morchella esculenta) is een sponsachtige zakjeszwam behorend tot de familie Morchellaceae in het rijk van de schimmels.
Leefomgeving[bewerken]

De gewone morielje komt voor in velden, loof- en gemengde bossen, parken en tuinen. Het is een vrij algemeen geziene soort in de duinen. Elders is hij zeldzaam.

Eigenschappen[bewerken]

De hoed is 6-8 cm hoog en heeft een doorsneden van ongeveer 5 cm. Hij is bolrond, langwerpig of ovaal en heeft een geelachtig-bruin sponsachtig voorkomen. De roomkleurige witte, aan de voet verdikte, steel is 6-10 cm hoog, hol en bedekt met fijne schubjes. Het oppervlak varieert van vrijwel glad tot iets gegroefd. Het broze vlees is wit- en wasachtig en heeft een delicate smaak. Het hymenium (kiemvlies) met de asci en de sporen bevindt zich aan de binnenzijde van de "bekers".
fremar
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ die is het ook.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+Morielje
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoe verklaar je dit:
"Dat paddenstoelen het jaar rond groeien is niet bij iedereen bekend. Dat de morielje een echte voorjaarspaddenstoel is, is ook onder foodies nog steeds geen gemeengoed. Ze zijn vanaf eind maart tot en met mei te vinden." http://www.trendtree.nl/koken/morieljes-voorjaar-paddenstoelen.html
LizzzLady
10 jaar geleden
Ik heb het eens opgezocht in mijn wandelwaaier over paddestoelen en ik weet zeker dat fremar gelijk heeft.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zie geen foto?
fremar
10 jaar geleden
toch staat hij in eerste bron
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zie de foto levensgroot op de bron van fremar. http://www.naturephoto-cz.com/gewone-morielje-picture_nl-8188.html
Het is een grote stinkzwam. Hij lijkt erg veel op de morielje hier, maar het patroon van de inkepingen en vooral het schijfje op de top verraadt hem. Ook het patroon en de dikte van de steel wijzen op stinkzwam. Morieljes zijn voorjaarspaddestoelen en worden na mei niet meer gezien. In de bron staat aan de linkerkant een redelijk gelijkende plaat. De grote stinkzwam is overigens nogal variabel in uiterlijk.