Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

is er een manier om met het aantal gram CO2 de vrijgekomen energie te berekenen?

Ik wil na een reactie zien hoeveel energie er naar de warmte is gegaan. ik heb hiervoor het aantal gram CO2 wat er is vrijgekomen. hoe bereken ik de energie in KJ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
916

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Jawel, maar je moet dan wel ook het zuurstofverbruik weten. Voor het gemak ga je er even van uit dat je geen eiwitten verbrandt (komt ongeveer overeen met koolhydraten qua energie en RQ). RQ voor vetten = 0.7 , RQ voor koolhydraten is 1. Door de RQ te meten kun je de verhouding van koolhydraten en vetten afleiden. Dan is het nog een kwestie van de verbrandingswaarde van koolhydraten en vetten met de hoeveelheid koolhydraten en vetten te vermenigvuldigen en op te tellen. Als je de samenstelling al weet kun je natuurlijk ook andersom werken, met het gevormde CO2 kun je dan terugvinden hoeveel je in totaal hebt verbrand aan koolhydraten en vetten.
In de tweede bron staan de verbrandingswaarden van wat eiwitten vetten en koolhydraten, met wat kleine onderlinge verschillen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Aan de hoeveelheid CO2 kun je absoluut niets afmeten.
Daarmee kun je alleen berekenen hoevel bindingesnergie je daaruit hebt gekregen.
Je moet eerst alle bijndingsenergieen van de uitgangsstoffen weten. Die komen allemaal in de min.
Daarna moet je alle bindingsenergieen met zuurstof weten.
Die komen in de plus.
(Lees meer...)
Reddie
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding