waarom hebben koeien vlekken dan vallen ze toch extra op?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
3.5K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Koeien in het wild zijn vaak bruinig en hebben dus wel schutkleur
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En waarom zebra's strepen , leeuwen en mogelijk andere roofdieren zien ze dan niet zo makkelijk , dat van koeien kan ik je niet zeggen ! In deze streken komen de leeuwen al 200 jaar niet meer voor . En dat waren trouwens een klein soort . De oorspronkelijke leeuw in het wapen van veel Europese landen lijkt er op . Het zou zeker z'n nut hebben gehad , de natuur doet nooit zo maar wat .
Reddie
10 jaar geleden
@Kapperkort , de natuur doet wel zeker zomaar wat.
Alleen overleven sommige grote fouten het niet. Maar tal van kleine foutjes kunnen wel degelijk blijven voortbestaan.

Antwoorden (5)

Dan kan de boer als het melkenstijd is ze beter zien en waarschijnlijk hebben ook stieren zo hun voorkeur voor bepaald gevlekte koeien.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
Of sommige boeren hebben hier een voorkeur voor. Er zijn ook anders gekleurde koeien, zoals blaarkop, lakenvelder, roodbont ijsselvee etc. Plusje.
En zoals Kapperkort opmerkt: "In deze streken komen de leeuwen al 200 jaar niet meer voor . " Dus waarom schutkleur.
Utrecht
10 jaar geleden
Ik denk niet dat de evolutie bepaald is door de voorkeur van de boer.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
o jawel hoor. Als alle boeren koeien met een rode stip mooi vinden (of denken dat die meer melk geven) dan fokken ze alleen nog maar koeien met een rode stip, en zie je die steeds meer.
Koeien zijn al heel lang gedomesticeerd en hoeven en kunnen ze zicht niet meer te verbergen voor natuurlijke vijanden. Dit omdat de boeren fokken om andere eigenschappen dan de kleur van de vacht.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
Mijn idee, +
Koeien zijn van oorsprong bosrunderen. Ze leefden dus in dichte bossen, de gematigde oerwouden ooit, denk aan een bos vol kanjers van eiken en lindenbomen enzovoort met veel onderbegroeiing. En dan zijn vlekken ( zon, schaduw) een heel mooie camouflage.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De meest dieren die wij nu houden (zowel boerderijdieren als huisdieren) stammen af van bruine of grauwe voorouders. In het wild worden er ook wel zwarte, witten en zwart-witte jongen geboren, maar die vallen meestal snel ten prooi aan roofdieren.

Daarom is een wilde populatie zelden wit, zwart of zwart-wit, behalve als dat in de betreffende omgeving een schutkleur is. Denk aan sneeuwpanters, sneeuwuilen en ijsberen in de poolgebieden. Maar ook zebra's, die tijdens het rennen door hun strepen de roofdieren juist in verwarring brengen. Verder hebben we de witte berkenvlinder (berkenstammen bevatten meer wit dan zwart) en (tijdens en vlak na de industriële revolutie in Engeland) ook de zwarte berkenvlinder, omdat de berken zwart werden door het roet.

De 'basiskleur' (meestal bruin) kan dus 'genetisch' uiteenvallen in zwart en wit, maar als de dieren in een omgeving leven waar die kleuren opvallen, worden ze snel opgepeuzeld.

Zodra een dier door de mens beschermd wordt, blijven de niet-bruine jonkies ook leven. Daardoor zie je zwartwitte katten, honden, schapen, geiten, konijnen en... koeien.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Koeien hebben vlekken omdat dit in hun genen zit. Doordat koeien in een kudde leven zijn ze meestal veilig voor roofdieren. De vlekken hebben inderdaad als doel om meer op te vallen. Om het effect van de kudde te versterken, hebben koeien vlekken. De vlekken werken als een soort camouflage. Een roofdier zal dus alleen maar vlekken zien en niet de koeien apart van elkaar.