Wat is dit voor een mug?

Ik heb net een mug gevonden, op onze deur.

Mij leek het een gevaarlijke mug, omdat ik deze nog nooit gezien heb.

Of is het iets anders?

Groetjes.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heb ik ook al gezien, zou ook graag weten wat dit is.
niko
10 jaar geleden
lijkt me geen mug.

Antwoorden (3)

Het is in ieder geval geen mug. Dus ook iet de beruchte tijgermug.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is een roofvlieg. De soort is vermoedelijk: Machimus cingulatus, de ringpootroofvlieg.

Toegevoegd na 6 uur:
Roofvliegen leven volledig van de jacht op andere geleedpotigen. Ze kenmerken zich door hun stevige, stekelige poten, een korte stevige steeksnuit en grote facetogen die elkaar niet raken. Vanaf een uitkijkpost zoals boomstammen, boomblaadjes of paaltjes, maar ook wel vanaf de grond, jagen ze op prooien die meestal in de vlucht gevangen worden. Met hun steeksnuit injecteren ze hun slachtoffers met verlammende en verterende enzymen om ze vervolgens leeg te zuigen.
Hoewel ze mensen soms als uitkijkpost kiezen, doen ze ons geheel geen kwaad.
Amadea
10 jaar geleden
Géén mug want die hebben hun achterpootjes omhoog gekruld staan.