Waarom kan een slang na onthoofding nog zo lang bewegen en zelfs bijten?

Op het nieuws is een filmpje verschenen van een slang die onthoofd is, waarvan het lijf nog een behoorlijke tijd door blijft kronkelen en waarvan het onthoofde hoofd in de staart bijt. Ik vroeg mij af hoe dit mogelijk is, dat de ene helft van dit beest nog door kan bewegen en de kop zelfs nog kan bijten. Normaliter heeft een beest na een paar seconde het leven al gelaten.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
4.2K

Het beste antwoord

Zoiets doen kippen ook.

Je hersens zijn opgebouwd uit heel veel zenuwen die aan elkaar gekoppeld zijn, meer is het eigenlijk niet. En niet alleen in je hoofd zitten zenuwen, maar die zitten in heel je lichaam!
Nu is het bij de mens zo dat het aantal zenuwen in vergelijking met het hoofd bijna nihil is, maar bij sommige beesten, die echt weinig intelligentie in hun hoofd hebben, daar is de verhouding heel erg anders, daar maakt het aantal zenuwen in het lichaam dat voor de motoriek zorgt een aanzienlijk deel uit in verhouding van hun totale intelligentie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Waarschijnlijk zijn dit spierspasmes die voor dit gedrag zorgen. In principe hetzelfde als bij kippen.