Hoe werkt de peesreflex?

Niet de spierrekreflex, maar echt de peesreflex. Ik weet dat het iets te maken heeft met het Golgi-lichaampje ofzoiets.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
4.1K

Het beste antwoord

4.1.5 Peesreflex
De werking van de peesreflex is eigenlijk tegengesteld aan die van de myotatische reflex: bij toename van de spanning in de spier wordt dit tegengegaan door een afname van de contractie. De peesreflex zorgt dus voor een constante spierspanning. De peesreflex komt tot stand door het golgi- apparaat. Bij een toename van de spanning in de spierpeesovergang inhibeert de golgi- sensor de α- motorneuronen waardoor de spanning de in spier afneemt. Excitatie van de peessenoren zorgt voor inhibitie van de α- motoneuronen.

De peesreflex gaat uit van de golgi- peeslichaampjes en verloopt via de snel geleidende Ib-vezels. De reflexbaan is multisynaptisch. De Ib- vezels schakelen in de nucleus intermedium van het ruggenmerg over op een interneuron, dat weer synapteert met een tweede schakelneuron, dat het α -motoneuron van dezelfde spier inhibeert. Er zijn dus drie synapsen. De α -motoneuronen van de antagonisten worden disynaptisch gefasciliteerd. Het trainen met een grote rek, zoals mogelijk is bij de vibratietraining, bevordert de rek- reflex en verhoogt de vuurdrempel van het golgi- apparaat.
Het golgi- apparaat bevordert daarmee een hoge mate van ontspanning van de agonist en het is verantwoordelijk voor een deel de spierspanningsregulatie. Het golgi- apparaat zorgt daarmee voor de mogelijkheid om grotere aantallen motorunits te rekruteren tijdens de excentrische fase.

Toegevoegd na 7 minuten:
Aanvullende brongegevens:

Saxion Hogeschool Enschede
Academie Fysiotherapie
Instituut Paramedische Studies

Naam: Gerjan van Eerden
Naam: Wouter Breukers1
1e Begeleider: Louis Kupers
2e Begeleider: Govert Verhoog
Datum: 19-05-2008