Wat voor invloed heeft een zonnebank op de mens?

Dat onder de zonnebank gaan slecht voor je is, wordt vaak gezegd. Maar wat doet het nou precies, hoe werkt een zonnebank en wat gebeurt er dan in je lichaam?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
1.4K

Het beste antwoord

Het is wetenschappelijk aangetoond dat zonnen onder de zonnebank huidkankerverwekkend is. Een zonnebank zorgt voor UV-straling (zowel UV-A als UV-B). Deze kan er voor zorgen dat het DNA in de huid gemuteerd wordt. Op die manier kun je dus huidkanker krijgen. Op basis van verschillende wetenschappelijke onderzoeken waarschuwt de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) dan ook om voorzichtig te zijn met zonnebanken maar het heeft dezelfde schadelijke gevolgen als zonnen in de buitenlucht. Daar komt bij dat je UV-straling nodig hebt om gezond te blijven en om weerstand op te bouwen tegen verschillende vormen van kanker.

Het grootste risico op huidkanker loop je wanneer je je rood hebt laten verbranden. Daarbij maakt het niet uit of dat onder de zonnebank is gebeurt of op het strand: beide is het even slecht. Het gaat er dus bij het zonnen om jezelf niet rood te laten verbranden. Wanneer je zont in de zon gebeurt dit vrij snel, zeker wanneer je een aantal uren op een dag op het strand vertoeft. Onder een zonnebank kun je juist heel gezond zonnen. Door de lengte van het zonnebad te beperken en gedurende een langere periode langzaam op te bouwen, gaat je huid een natuurlijke bescherming opbouwen tegen UV-straling. Zonnebaden onder een zonnebank kan dus zelfs een goede voorbereiding zijn op een strandvakantie.

Naast het feit dat het gebruik van een zonnebank eigenlijk alleen de kans op huidkanker vergroot wanneer je er onverantwoord mee omgaat, zijn er ook verschillende positieve effecten op de gezondheid. In de eerste plaats stimuleert een kleine dosis zonlicht op regelmatige basis een groot aantal lichaamsprocessen. Zowel de doorbloeding van huid en spieren, als verschillende klierfuncties worden aanzienlijk verbeterd.

Langdurige stress-situaties ondermijnen de gezondheid. Door onder een zonnebank te gaan heb je even een moment volledig voor jezelf. De warmte heeft een rustgevende invloed op lichaam en geest. Door regelmatig te ontspannen ben je minder vatbaar voor virussen en andere ziekteverwekkers.

Zonlicht zorgt voor de aanmaak van vitamine D in je lichaam. Wanneer je, bijvoorbeeld vanwege je werk, veel binnen bent of in periodes dat er minder zonlicht is, omdat de zon minder schijnt, kun je dit aanvullen met zonnen onder de zonnebank. Vitamine D is belangrijk voor sterke bootten. Daarnaast verkleint vitamine D de kans op borstkanker, prostaatkanker, mutiple sclerose, psoriasis-achtige aandoeningen en depressies.

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/leven