Hebben mensen die aan albinisme lijden echt wit haar of is het toch heel lichtblond?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
4K

Het beste antwoord

Wit haar zoals ouderen dat hebben , is zo wit doordat ze zelf peroxide aanmaken.
Wit haar wat niet gebleekt is is niet helemaal wit van nature, zoals ook tanden niet van nature spierwit zijn (spierwitte tanden zijn gebleekt met peroxide)
Een jonge albino zal dus niet volkomen wit haar hebben maar er zal een heel klein beetje geel in zitten, gelijk albino dieren zoals Westie wat van origine albino-Cairnterriers zijn. Bij shows worden Westies dan ook met wit poeder of andere witmakers behandelen anders zien ze er iets gelig uit (ongeveer de kleur van gewassen witte wol.

Dus ouders albino-mensen kunnen inderdaad wel spierwit haar hebben.

Het kan overigens verkeren, mijn nu donkerblonde zoons hadden als kindere vrijwel wit haar (ik noemde ze dan ook wel de wit-kopjes , wat extra opviel omdat hun huidje wel mooi bruin was (we hebben ze wel altijd goed tegen de zon beschermd ondanks dat men toen nog niet wist dat zonlicht behoorlijk schadelijk kan zijn.)

Wat ik bedoel aan te geven is , dat als albinomensen niet witte kleding aan hebben het wit van hun haar nog witter lijkt, een bekend optisch fenomeen, onze kleurwaarneming is nogal relatief, kijk maar eens in boeken over optische illusie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Spierwit!

Een extreem bleke huid, spierwit haar en permanent vuurrode ogen. Zo kennen we de albino uit de enge films. Maar niet alle albino’s zien er precies zo uit. Albino’s hebben een storing in de aanmaak van het pigment melanine. Melanine is de kleurstof van je huid, dus als daar minder van wordt aangemaakt, zie je er heel bleek uit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb 1 keer in mijn leven een echte albino gezien, deze had echt wit haar en rode ogen. Dat zie je zelden of nooit. Bij albino's ontbreekt pigment, dat hebben zij helemaal niet en de ogen zijn rood, door het ontbreken van pigment, zij hebben dus ook door het ontbreken van pigment wit haar. Ook kunnen zij totaal niet tegen zonlicht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wit , geel , vaal , grijzig wit , meestal geel heel licht . Nee het is duidelijk geen normaal blond haar . Wat mij op viel is raar gezegd indien een blond type albino is het wel heel licht blond is . En indien iemand van een donker ras albino is , het haar wat geel blond is . Het ziet er niet wit grijs uit , althans wat ik gezien heb . Er zit toch een beetje zeg basis pigment in . Althans wat ik zelf gezien heb . Dus toch is terug te zien in de structuur of de "kleur" de "tint " ? Wat voor afkomst iemand is dat is mijn waarnemingen op ook maar een beperkt aan tal mensen 2 van Europese en 1 van Afrikaanse afkomst .