M'n ogen waren in m'n jeugd blauwgrijs tot ver in de tienertijd. Ze werden afgelopen ca. 30 jaar steeds groener. Hoe komt 't dat ze groener worden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Ik doe HBO-orthoptie (ogen-studie) en toevallig hebben wij dit vorige week behandeld! De kleur van je ogen wordt bepaald door het melanine-gehalte. Hoe meer melanine hoe donkerder je oog.. Dus heb je weinig, heb je lichtblauwe ogen, heb je veel donkerbruine.. Dit gehalte kan natuurlijk veranderen naarmate je ouder wordt of als je levenstijl veranderd of iets dergelijks.. Vandaar dat je ogen groener worden, je melanine-gehalte veranderd.. Komt niet heel vaak voor, maar is ook niet zeldzaam.. mooi hoor, groene ogen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kan je dan stellen dat mensen met slaap problemen ( niet voort komend uit psychische of stress) lichtere ogen krijgen? En ik denk dan aan aandoeningen als me/cvs of fybromyalgie??
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lezen is ook een kunst .. Laat maar hahaha. Ik verwar het met melatonine.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat zou ik eerlijk gezegd niet weten.. Zoals ik al zei leerde ik dit vorige week in mijn studie haha, misschien dat ik het volgende week wel weet aangezien we deze week doorgaan met het thema "verandering van kleuren".. Ik denk niet dat dat ermee te maken heeft. Het is meer een verandering van bijv. klimaat. als je van nederland naar hawaii zou verhuizen, zouden je ogen donkerder kunnen worden door de zonnestraling krijg je meer melanine.. Maar of slaapproblemen er ook van invloed op zijn, zou ik echt niet weten sorry.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lijkt mij alleen maar leuk, als mn ogen zouden veranderen.. haha vooral naar groen, vind ik echt heel mooi, groene ogen. Maar in ieder geval, de kleur van je ogen is simpelweg de hoeveelheid melanine. Waardoor dit veranderd is niet algemeen te zeggen, dit is per persoon verschillend. Dus veel verder kan ik je ook niet helpen, sorry..