Overleeft een vlo de droogkast ?

Ik bedoel hiermee ook de eitjes en larven van de vlo.
Alvorens ik mijn badkamer matjes uitwas gooi ik ze steevast eerst in de droogkast. De matjes uitkloppen zou eventuele parasieten enkel maar verder verspreiden. Ik overtuigde mezelf steevast dat de beestjes de temperatuur en uitdroging niet zouden overleven... Maar is dat wel zo?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
2.5K

Antwoorden (1)

Waarom denk jij dat jij vlooien en parasieten in jouw badkamermatjes hebt?

Die van mij zijn vaak stoffig, en er zal wel wat huisstofmijt op zitten, [maar zeker geen vlooien en/of eitjes of larven van vlooien................!]
dus ik klop ze uit ....uit het raam.
En dan gaan ze in de was.
Maar wassen op 60 graden doodt alle eventuele parasieten.

Dus is jouw vraag niet zomaar te beantwoorden.
Wat voor droogkast?
Bedoel je een wasdroger?
En wat voor type? COndensdroger of warmtepomdroger of gasbranddroger?

Maar goed: toch proberen te antwoorden:
De temperatuur zal ongeveer 75 graden zijn.
Dan overleeft een vlo niet.
En de eitjes en larven ook niet.
Maar nogmaals: vlooien in badkamermatjes is niet normaal!
Dus als je denkt dat je dat hebt dan moet je daar wat aan doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Omdat ik overal stenen heb en dagelijks stofzuig zijn die badkamer matjes de enige plaats waar vlo larven en eitjes zich kunnen nestelen. Onder kasten en bed strooi ik 2x jaarlijks veeluispoeder. In de Lente 1x en Zomer 1x. Onder de rest kan mijn robotstofzuiger. En dat die vlolarven er in zitten is doodnormaal wees er maar ten stelligste zeker van dat die daar in kruipen (Een vlo legt + 200 eitjes per dag van op het huisdier deze kleven niet en worden continu afgeworpen overal waar het huisdier komt. Dus op de meest gefrequenteerde plaatsen liggen dus ook de meeste eitjes, de larven die daar uitkomen kruipen weg in het donker) Het is er 1) donker 2) vochtig 3) warm en 4) met die matjes dus een uitstekende schuilplaats. Ik bezit 2 katten (waarvan één met een allergie voor vlospeeksel één beet en dat beest gaat heel de lente en zomer door de hel) en een hond die vrij in en uit de tuin kunnen en nog een 10-tal aangrenzende tuinen. Wees maar zeker dat ieder huisdier er elk jaar oppikt buitenshuis. En uitkloppen doe ik niet hoor aan de straatkant dan komen alle buren hun wagens en ramen onder het stof. En als je het in je tuin doet ben je echt wel idioot bezig, dan kan je net zo goed een kwekerij beginnen. En om nu op je vraag te antwoorden... Het is een droogkast met gloeielementen en een darm die na door een fijn filter te zijn gegaan zijn vochtige lucht afvoert naar de veranda. N.B. Je wast toch niet alles op 60 graden..!!! dus zouden er in andere spullen wel overlevingskansen zijn... maar in de wasmachine is dat van geen enkel belang... Toch niet wat de vlo betreft mits alles met het spoelwater het riool in gaat. Bij neten is dat een andere zaak omdat die hun eitjes vastlijmen en deze eventueel niet losweken in de was. Maar voor de droogkast is dat een heel ander verhaal voor hetzelfde geld blaast die al die beesten in mijn veranda. Daarom stelde ik dus mijn vraag.