Als het zo slecht gaat met de bijen,waarom is de honing dan niet extreem duur?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

De bijenverdwijnziekte, komt eigenlijk vooral voor bij de bijensoorten die in Europa en Noord Amerika gehouden wordt. De meest waarschijnlijke oorzaak is de varroamijt, die eitjes legt in de honingraten waarin ook bijenlaven groeien. Dat diertje komt oorspronkelijk uit Azie, maar heeft zich de laatste decennia over de wereld verspreid. De Indische Honingbij kan inmiddels redelijk met dat diertje samenleven, de Europese (nog) niet.

Hoe strijdig het ook is met de mooie woorden die gesproken worden over streek- en seizoensgebonden voedsel, we eten tegenwoordig met z'n allen snijboontjes uit Ethiopië, aardbeien uit Israel, tomaten uit China, komkommers uit het zuiden van Spanje en ook de honing komt allemaal van ver weg, waar van bijensterfte geen sprake (meer) is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Bijen zijn zeer belangrijk voor de landbouw, omdat veel vruchten bestuifd moeten worden. Appels, peren en aardbeien bijvoorbeeld. " Uit onderzoek blijkt dat in de Verenigde Staten bijen de derde belangrijkste diersoort voor de landbouw zijn. Na rund en gevogelte. Als het met de bijenpopulatie slecht gaat, heeft dat ook gevolgen voor de fruitteelt. De prijzen zullen stijgen."

Voor de lokale imkers geldt bovendien dat een bijverdienste door de verkoop van honing flink achteruit loopt. Ook die prijs zal waarschijnlijk stijgen. Hoe minder bijen, hoe minder honing.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De meeste honing die wij bij de supermarkt kopen, komt uit Oost-Europa en andere buitenlanden. Misschien dat de bijenstand daar geen problemen heeft?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou ik heb honing gekocht direct van een imker en die was best prijzig.
Weet niet waar de supermarkt honing uit bestaan, want die zijn minder duur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De prijs van honing is in Turkije ,waar ik woon, vier tot zes maal in prijs verhoogd.Voor een pot met een inhoud van 800 gram betaal je minimaal 10 €.Dit was jaren geleden
nog geen 2,50€. Op het platte land zag je overal bijenkorven staan maar nu nog zelden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als de honing extreem duur gaat worden koopt men het niet meer. Dan kiest men voor suiker als zoetstof.