De grootste verschil zit in de oren. afrikaanse groot en aziatische kleiner
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De Aziatische olifant is makkelijker te hanteren dan een Afrikaanse olifant. Daarom tref je alleen Aziatische in een circus aan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat zijn er heel wat, en het lijstje is niet compleet:

Afrikaanse olifant
Gewicht : 4 tot 7 ton
Schouder hoogte: 3 tot 4 meter
Huid: sterk gerimpeld
Ribben: tot 21 paar
Hoogste punt: op de schouder
Oren: grote oren
Rug: hol
Buik aflopend naar de achterpoten
Kop: niet gerimpeld, geen knobbels deuk in het voorhoofd
Slagtanden: mannetjes en vrouwtjes (kleiner)
Onderlip: kort
Voedsel: bladeren
Slurf: minder stevig, met meer ringen
Slurf uiteinde: twee vingers
Teennagels voor: 4 soms 5
Teennagels achter: 3 soms 4

Aziatische olifant
Gewicht : 4 tot 7 ton
Schouder hoogte: 2 tot 3,5 meter
Huid: minder gerimpeld
Ribben: tot 20 paar
Hoogste punt: op de rug
Oren: kleinere oren
Rug: bol of recht
Buik vlak of uitgezakt in het midden
Kop: gerimpeld, knobbels op het hoofd, deuk in het voorhoofd
Slagtanden: Alleen de mannetjes, vrouwtjes rudimentair
Onderlip: lang
Voedsel: grassen
Slurf: stevig met minder ringen
Slurf uiteinde: één vinger
Teennagels voor: 5
Teennagels achter: 4 soms 5

Toegevoegd na 8 minuten:
Het gewicht van de Aziatische moest 3 tot 6 ton zijn ;-(
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
WimNobel
11 jaar geleden
Ff een flauwe opmerking, maar ik vind wel dat het in dit rijtje hoort te staan:
Een afrikaanse olifant leeft in Afrika en een Aziatische in Azië.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar als een circus of dierentuin in nederland een olifant heeft leeft die in europa!
Het is nog lastiger, want de Afrikaanse Olifant is opgesplitst in twee soorten. De vrij bekende Savanneolifant (Loxodonta africana van de Savannes en Bosolifant (Loxodonta cyclotis) die in Kongolese oerwouden voorkomt.

Forest Elephants hebben ronde oren en Bush Elephants meer vierkante oren. Slagtanden van een forest elephant wijzen naar beneden en zijn rechter, het ivoor is harder en rozeachtig. en het aantal tenen voor is 5 en achter 4 (zoals bij de indische olifant). Nog wat meer kenmerken in de bron. Mogelijk is er ook nog twee dwergvariëteiten van de Bosolifant, die ook als aparte soorten kunnen worden gezien (L. c. fransseni en L. c. pumilio). De verschillen tussen forest en bush elephants zijn al bijna zo groot als de verschillen tussen indische olifant en bush elephant (60%).

Indische olifanten hebben één "vinger" aan de slurf (de afrikaanse soorten twee vingers), hebben een ronde meer gedrongen lichaamsvorm (kop onder de ruggengraat) en zijn gemiddeld genomen een stuk kleiner dan Savanneolifanten. De oren zijn ook veel kleiner.