hoe komt het dat het water dat de wortels in een plant opnemen naar boven stroomt?

hoe kan dat in een plant water naar boven stroomt door de kanalen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
1.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://www.hesi.nl/pages/artikel-03-ned.pdf
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het mechanisme wat daar achter zit is de capillaire werking: http://nl.wikipedia.org/wiki/Capillaire_werking

Antwoorden (3)

11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Osmotische druk is het drukverschil dat tussen twee oplossingen van verschillende concentraties ontstaat ten gevolge van osmose.
Welke twee oplossingen zijn dat dan?
Er zijn twee zaken belangrijk, worteldruk dat wordt veroorzaakt door osmose. De plantencellen van de endoderm laag kunnen ionen actief opnemen door. Het water volgt passief door de osmotische druk.
De tweede factor is de aantrekkingskracht door verdamping en waarschijnlijk ook wel fotosynthese, omdat elk watermolecuul dat uit het blad verdwijnt weer wordt aangevuld door de interne samenhang. Dit noemt men cohesie van het water, het water neigt ernaar een zo klein mogelijk oppervlak in te nemen, op die manier zijn er zoveel mogelijk waterstofbruggen tussen de moleculen. Ook de adhesie van water met de wanden van het xyleem heeft invloed op het transport.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb je wel eens een brug gemaakt uit een bak met water door bijv een doekje er in te leggen en dat over de rand te laten hangen? Dan gaat het water ook via dat doekje omhoog en druipt het aan de andere kant weer naar beneden.. grappig en soms onhandig wanneer je, zonder na te denken, je schoonmaakdoekje half uit de teil hebt laten hangen :)