wat is het verschil tussen een opticien brillenverkoper(specsavers) en een oogarts?

ik weet ik heb er al zo een gesteld maar ik ben benieuwd naar de brillen verkoper en ik heb een makelijk antwoord nodig

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
4.3K

Antwoorden (5)

Een brillenverkoper bij specsaver heeft doorgaans geen diploma (wel degene die daar de oogmetingen verricht) ; een oogarts heeft een universitaire opleiding tot arts gevolgd en heeft zich daarna gespecialiseerd als oogarts.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mis ik nu nog het stukje over de opticien?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Pelle, wat je mist kun je het beste zelf beoordelen.
Als dat problemen oplevert dan kun je er een afzonderlijke vraag over stellen op GV. Marico is benieuwd naar de brillenverkoper en noemt Specsavers. Bovedndien heeft de vraagsteller een makkelijk antwoord nodig.
Een opticien meet de afwijking van je ogen (plus of min, cilinder-afwijking) en kan daar een bril op maat voor maken.

een oogarts doet veel meer dan alleen oogmetingen, maar is ook gespecialiseerd in allerlei ziektes en afwijkingen aan het oog, schrijft medicijnen voor, verricht operaties EN kan eventueel een oogafwijking die niet rechttoe-rechtaan is of bij 'moeilijke' patienten (baby's, gehandicapten) vaststellen en een bril voorschrijven. Die de opticien vervolgens vervaardigd.

Het zijn dus totaal verschillende beroepen. Een opticien is uiteindelijk 'maar' een brillenverkoper, die je ogen meet zoals een schoenmaker je voeten (zij het heel iets ingewikkelder), terwijl een oogarts echt en gespecialiseerde arts is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een oogarts behandeld oogziekten en oogafwijkingen, maar voert ook oogoperaties en oogmetingen uit.
Een opticien doet oogmetingen, helpt bij het uitzoeken montuur, zorgt dat de bril confortabel zit, verkoopt brillen en contactlenzen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een opticien is iemand die brillen verkoopt.

Een oogarts is een medicus die gespecialiseerd is in oogafwijkingen en hiervoor geleerd heeft. Daarbij weet een oogarts wel wat van optiek, maar vooral ook van ziektes die de afwijkingen veroorzaken.

Doorgaans ga je daarom voor een bril naar een brillenwinkel en voor oogproblemen die voortkomen uit aandoeningen naar de oogarts (als doorverwijzing via de huisarts).

Een arts heeft een beschermde titel, een opticien niet. In Nederland kan je daarom te maken krijgen met opticiens die een cursus hebben gevolgd of een opticien die ook gediplomeerd is. In Vlaanderen ligt het iets anders, daar is wel RIZIV erkenning nodig.

Vaak zijn er optometristen in dienst. Die zijn gespecialiseerd in het aanmeten van de juiste bril en zouden ook afwijkingen moeten kunnen constateren die worden doorverwezen naar de arts. Een optometrist is wel een BIG beschermde titel in Nederland. Een optometrist is beter opgeleid dan een opticien.

Toegevoegd na 3 minuten:
Als je een simpel antwoord wilt:

- Een opticien is een brillenverkoper

- Een optometrist meet welke sterkte je nodig hebt en hoe de lens moet worden geslepen

- Een oogarts onderzoekt je oog op lichamelijke afwijkingen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nou nee.. Een opticien kan de sterkte van je ogen meten en een bril op maat slijpen. Een optometrist daarin tegen is een beschermd beroep en is veel meer dan alleen maar een sterkte meten. Een optometrist behoort tot de 1e lijns gezondheidszorg, naast de huisarts en oogarts. Een optometrist moet de gezondheid van de oog kunnen beoordelen, pluis of niet pluis. En nog veel meer dan dat. een oogarts heeft het recht op ingrepen/laseren.
Een opticien meet brillen aan en slijpt de glazen op maat. Een optometrist meet de visus, het gezichtsvermogen en een oogarts is een geneeskundige die ziekten van de ogen en het gezichtsvermogen onderzoekt en behandelt.

De meeste opticiens zijn optometrist en/of hebben een optometrist in dienst. Omgekeerd kan ook maar dat komt minder vaak voor. Oogartsen kunnen ook de visus meten maar laten dat tegenwoordig meestal aan een gespecialiseerde optometrist over, waarmee ze op een polikliniek samenwerken. Een veelvoorkomende behandeling die door oogartsen gedaan wordt is het opereren van staar, troebele lenzen die door kunststof exemplaren worden vervangen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
nee keesje, een opticien: kan meten, brillen slijpen optometrist: kan meten, brillen slijpen, contactlenzen aanmeten ( ook medische!), gezondheid van het oog beoordelen, samen werking van het oog beoordelen en eventueel trainen. oogarts: medische, ingrepen verrichten