Het langste insect dat nu op aarde leeft is een wandelende tak van wel 55cm lang (Phobaeticus serratipes of Pharnacia serratipes), die leeft in Maleisië.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jij bent snel :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nooit aangedacht +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben niet altijd zo snel. Dank jullie wel voor de plusjes!

Andere antwoorden (3)

‘Grootste’ insect kan je op verschillende manieren bekijken: lengte, gewicht, volume...

Het langste insect dat nu op aarde leeft is een wandelende tak van wel 55cm lang (Phobaeticus serratipes of Pharnacia serratipes), die leeft in Maleisië.

Maar dat is nog niet het zwaarste insect... Dat is de reuzenweta (Deinacrida heteracantha), een Nieuw-Zeelandse krekelachtige soort die tot 71g kan wegen.

En dan zijn er ook nog een paar erg volumineuze kevers. De 16,7cm lange Titanus giganteus (vrij vertaald de ‘gigantische reus’) is daarbij de absolute winnaar!

En dat zijn alleen nog maar de nu gekende insecten... Wie weet wat voor monsters er nog ergens onontdekt rondlopen!

Zo'n 280 miljoen jaar geleden, tijdens een periode die het Carboon wordt genoemd, konden insecten nog veel groter worden. Dat komt omdat er in het Carboon meer zuurstof in de lucht zat. Zo is er een prehistorische libel bekend met een lengte van 40cm en een spanwijdte van 70cm!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
misschien deze?

Hij leeft in Zuid Amerika
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En wat is het?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wow! Ben ik blij dat ik in Nederland woont.
Waar we bij een slak al bang worden :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hij zal maar op je trui zitten...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat ís de Titanus giganteus volgens google
De grootste nachtvlinder van de wereld is een atlasvlinder (Attacus caesar, spanwijdte 32 cm).