kan een eekhoorn jong weer geaccepteerd worden door de ouders als het door mensen is aangeraakt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
1.5K

Het beste antwoord

Natuurlijk kan dat. De kans op verstoting is groot als het eekhoornjong een mensengeur bij zich draagt. Dat geldt overigens voor meer jonge dieren; egels, reetjes etc.

Je moet dus voorkomen dat je eekhoorns aanraakt, maar als een eekhoorn uit een nest is gevallen en op een gevaarlijke plek ligt moet je toch wat. Je zou de eekhoorn met een doek kunnen oppakken en verplaatsen, of je handen met gras insmeren (las ik als tip).

Het gaat er dus niet zo zeer om of je het jong hebt aangeraakt, maar in hoeverre er een mensengeur aan het jong blijft hangen.

Ook kan je niet stellen dat een jong altijd (per definitie) wordt verstoten. Het komt alleen wel vaker voor na oppakken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rieneke1
11 jaar geleden
dit geldt voor jonge zoogdieren, niet voor jonge vogels.
jonge vogels die bijvoorbeeld uit het nest zijn gevallen, kan je probleemloos pakken en terugzetten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goede toevoeging! Er wordt aangeraden de vogels met rust te laten omdat de moedervogel vaak in de buurt toekijkt. Dus alleen verplaatsen als het gevaar oplevert voor de vogel. Maar dat geldt voor alle dieren dat je ze zoveel mogelijk met rust moet laten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad een zeer goede toevoeging! Zoveel mensen die denken dat vogels hun jongen verstoten als ze naar mensen ruiken, terwijl vogels volgens mij helemaal niet een een reukvermogen hebben.
Rieneke1
11 jaar geleden
petra, vogels hebben wel reukvermogen, sommige meer dan anderen; denk aan aasgieren.
het is voor de meeste vogels echter niet zo van belang; hun zicht speelt een veel grotere rol.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je! Weer wat geleerd :)