nee hoor, dieren kennen geen morele bezwaren, en dus kennen ze geen TE-jong...

vroeger zijn er verder bij mensen heel wat dingen normaal geweest, die tegenwoordig echt niet door de bocht kunnen.

lees maar bij de bron, een hoop van deze voorbeelden vallen tegenwoordig onder pedoseksualiteit.

dus zodra dieren het intellect, en de cultuur, ontwikkelen om morele bezwaren te hebben, kan het best voorkomen, maar zolang dat niet zo is, komt het niet voor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee, dieren hebben geen weet van leeftijd.
Pedoseksualiteit is een bewuste keuze en daaraan ontbreekt het dieren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Pedoseksualiteit een bewuste keuze? Is homoseksualiteit dan ook een bewuste keuze? Ik denk het niet, Moolkeesje. De seksuele voorkeur van een mens is aangeboren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Iik bedoel hiermee te zeggen, dat een mens keuze heeft er aan toe te geven om een sexuele relatie met een kind aan te gaan en dat dieren dat niet hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Moolkeesje: laatst las ik ergens dat pedoseksualiteit in de hersenen te lokaliseren is. Het is dus een biologisch probleem.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daarnaast hebben dieren denk ik best wel enig idee van leeftijd. Ze weten best wat een jong dier is en wat niet.
Nee, want dieren paren alleen, als het vrouwtje vruchtbaar is, en bovendien ook nog alleen maar als zij het toestaat. Een vrouwtje dat nog te jong is om vruchtbaar te zijn wordt dus met rust gelaten.
Jonge mannetjes zullen ook proberen te paren, maar worden door de oudere, dominatere mannetjes verjaagd.
En als een vrouwtje niet vruchtbaar is, wordt er helemaal niet gepaard.

Sex voor de lol kennen dieren eigenlijk niet.
Enige uitzondering zijn een bepaald soort apen : die paren ook om ruzies om eten te voorkomen, bijv, of om ruzies bij te leggen. En dit gebeurt eigenlijk ook nog maar bij één soort : de bono.....(en de rest van de rasnaam moet ik even op gaan zoeken, wan die weet ik even niet - voeg ik zo toe....

Toegevoegd na 1 minuut:
bonobo's, heten ze.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een plus! De meeste dieren zullen alleen paren als zij beide geslachtsrijp zijn. Echter moet ik wel nog even kwijt dat er naast Bonobos veel meer dieren zijn die sex hebben voor hun plezier :)
Zoals de vraag gesteld is, is het antwoord waarschijnlijk "nee", omdat het concept van 'pedoseksualiteit' inhoudt dat er een bewuste keuze wordt gemaakt, en er sprake is van een voorkeur voor seks met seksueel onrijpe soortgenoten.
Bij dieren is het dan zeer de vraag in hoeverre dit überhaupt kan, maar dan praat ik over de wijze waarop de vraag gesteld is.

En toch, komt zeker voor dat heel veel diersoorten, "andere" seksuele voorkeuren hebben, en seks hebben alleen maar voor hun genot.
NB: met "andere" bedoel ik niets discriminerend, hoor! Gewoon dat dieren voorkeur kunnen hebben voor seks dat niet tot voortplanting zal leiden.
Het is wetenschappelijk bewezen dat homoseksualiteit voorkomt bij heel veel diersoorten, en niet alleen bij primaten, ook bij paarden, runderen, katachtigen, enz.
Ook is het bekend dat de meeste dieren masturberen (apen, paarden, honden, katten...)
Seks met onrijpe soortgenoten is ook heel goed mogelijk. Het komt minder vaak voor, puur omdat het effect van de feromonen niet aanwezig is (onrijpe dieren produceren geen of erg weinig feromonen), maar het komt zeker voor.

Dus als je de vraag lees als "Komt seks met onrijpe soortgenoten bij dieren voor?", dan is het antwoord zonder meer "ja".
Kan je dat onder de definitie van "pedofilie" brengen? Ik weet het niet, dat wordt eerder een filosofische vraag dan een zoölogische vraag, maar dat seks met "minderjarigen" voorkomt bij dieren, dat is 100% zeker.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb je misschien ook een bron of zo die je verhaal kan staven?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oef... ik zou het moeten zoeken, ik praat gewoon uit ervaring, eigen kennis en gedeelde kennis van anderen (ben zelf dierenarts, dus heb ik aardig wat gezien en gehoord)
Ik heb heel vaak allerlei dieren en ook paarden zien masturberen (ze slaan met hun lid tegen z'n buik), stieren die andere stieren bespringen (ook rammen doen dat vaak, en boeren weten ook dat zo'n stier of ram waardeloos is als vader, waardoor het arme beestje heel snel in het slachthuis belandt), en ik heb ook vaak oudere dieren hele jonge dieren zien bespringen (en andersom ook, trouwens!) Dat laatste kan je trouwens ook vaak zien tijdens de lente en zomer in een willekeurige Nederlandse kinderboerderij. Maar neem aan van mij dat wat ik schrijf écht klopt!! De vraag of zo'n gedrag bij dieren als 'pedofilie' of 'pedoseksualiteit' aan te merken is, durf ik niet volmondig te beantwoorden.
Etymologisch gezien houdt "pedofilie" in dat er sprake is van een voorkeur. Dat vind ik lastig om te bewijzen...
"Pedoseksualiteit" kan worden gelezen als "seks met seksueel onrijpe soortgenoten", zonder een waardeoordeel te geven, of dat er sprake is van een bewuste keuze of voorkeur, en dan zou je gerust zeggen dat dit wel voorkomt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tja, elke antwoorder wil graag dat ik zomaar aanneem wat 'ie zegt. Dat is een beetje lastig, dat begrijp je denk ik wel. Niet dat ik je niet geloof hoor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Widar
Ik begrijp zonder meer dat je moeite heb met zomaar aannemen wat anderen zeggen (heb ik ook, zeker op zo'n anonieme blog), dus heb ik een beetje rondgezocht en een paar voorbeelden gevonden. Zie hier: "Dieren masturberen". Dat heb je waarschijnlijk vaak gehoord van apen, maar paarden doen het zeer zeker ook. Zie hier een leuke stuk uit een blog als voorbeeld, de rest van wat ik vond was allemaal porno :-P
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=3&t=1332271 "Homoseksualiteit bij dieren". Eigenlijk is dat al hééél lang gelden bekend. Zie hier een willekeurige link:
http://nieuws-uitgelicht.infonu.nl/dier-en-natuur/13451-homoseksualiteit-bij-dieren.html "Volwassen dieren kunnen onrijpe dieren bespringen". Ik geef het op! Ik heb enkele zoekopdrachten geprobeerd met verschillende woorden, en de hits die ik krijg zijn bijna allemaal te vies voor woorden, bah!!
Wat ik gevonden heb staat op de Engelse Wiki, zie hieronder, en meteen ook daar heel veel over seksueel gedraag bij dieren:
http://en.wikipedia.org/wiki/Animal_sexual_behaviour#Sex_between_adults_and_juveniles Beter nu...? ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor de links :) Ja, beter nu.