Hoe bepaalt het X- of Y-chromosoom of het kind uiteindelijk mannelijk of vrouwelijk is?

Toegevoegd na 1 uur:
Ik wist al dat een XY-paar zorgt voor een mannetje en een XX-paar voor een vrouwtje, maar door welke processen ontwikkelen zich bij een XY-paar de mannelijke geslachtskenmerken en bij een XX-paar de vrouwelijke geslachtskenmerken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
1.3K

Het beste antwoord

Een vrouw geeft altijd een X chromosoom door (ze heeft er namelijk 2).

Een man heeft een Y en een X chromosoom en geeft één van die twee door aan zijn kind.

Krijgt het kind de X chromosoom dan wordt het een meisje (want een meisje heeft 2 X-chromosomen).

Krijgt het kind de Y chromosoom dan wordt het een jongen (want een jongen heeft een X én een Y chromosoom.

Toegevoegd na 1 minuut:
Meer informatie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Y-chromosoom

Toegevoegd na 1 uur:
Na je aanvulling:

Een belangrijke component van de geslachtsontwikkeling is "Anti Mullerian Hormone" dat zorgt voor een afbraak van de in eerste instantie aangelegde gang van Muller, de afvoergang van de vrouwelijke geslachtsproducten.

Deze eerste vorming van geslachtshormonen is een geval van positieve terugkoppeling. Door de vorming van hetzij mannelijke, hetzij vrouwelijke geslachtshormonen wordt de vorming van die hormonen bevorderd. Een klein verschil in een gevoelige fase (door activiteit van het Y-chromosoom b.v.) wordt dus uitvergroot.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1

Andere antwoorden (3)

In de lichaamscellen van een man bevinden zich altijd een X- en een Y-chromosoom en in de lichaamscellen van een vrouw altijd twee X-chromosomen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De chromosomen en genen van mensen komen in paren voor omdat tijdens het voortplantingsproces het eitje en het sperma elk de helft leveren van het pakket genetisch materiaal voor het nieuwe leven. Wat de geslachtschromosomen betreft, zal de XX-moeder bijvoorbeeld één van haar X-chromosomen doorgeven aan haar kind; de XY-vader geeft ofwel een X- ofwel een Y-chromosoom door. Het geslacht van het kind zal zo bepaald worden door de uiteindelijke combinatie die het kind krijgt van zijn ouders: XX (vrouwelijk) of XY (mannelijk).
fremar
12 jaar geleden
Je hebt 23 chromosomen. Als je het XY chromosoom hebt, heb je het mannelijke geslacht. Hier is een chromosoom 'gehandicapt'. (Y is de 'gehandicapte'). Als je alleen een X chromosoom hebt, heb je het vrouwelijke geslacht.

Dit is zoals ik het geleerd heb in de biologieles. Ik zal er ook nog een plaatje bij doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gehandicapt???
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja verklaar je nader tieskejansen??? Een Y is gehandicapt?? Daarbij met 1 enkele X (zonder Y dus), zal de eicel nooit tot delen overgaan, er heeft dan geen bevruchting plaatsgevonden.