Hoe komt het dat ik na een dag op zee varen, op de wal nog alles voel deinen?

Ik heb het vaker, maar laatst wel heel erg.
Een volle dag op zee geweest met een catamaran.
's avonds op het balkon had ik het idee dat ik nog steeds op zee zat.. Voor mijn gevoel deinde het hele hotel mee :).
Ik voelde me ook licht misselijk worden..

En nee, ik was niet dronken :)

Hoe komt dat? Snappen je hersenen dat niet ofzo?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
24.2K

Het beste antwoord

In feite klopt het dat je hersenen het (nog) niet snappen. Ons evenwichtsgevoel wordt vooral bepaald via het evenwichtsorgaan dat door het deinen andere info krijgt dan je ogen. Hier wennen je hersenen wel aan. De een heeft daar meer last van dan de ander, ook afhankelijk van hoe vaak je vaart.

Net als dat je hersenen moeten schakelen tussen van Land naar Zee, moeten ze dat ook weer terug.

Toegevoegd na 1 minuut:
De meeste mensen wennen sneller van zee -> land dan van land > zee.

Toegevoegd na 2 minuten:
Dat je misselijk wordt komt omdat histamine wordt aangemaakt in de hersenen en dit het braakcentrum activeert.

Toegevoegd na 3 minuten:
Wat jij beschrijft is omgekeerde reis(zee)ziekte en heet landziekte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klasse, goed antwoord! Kan vermoeidheid hier nog een factor aan toevoegen of niet?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat weet ik niet. Het wordt wel verergerd door drinken van alcohol en ook het zitten op het balkon kan het verergeren (net als je bij zeeziekte niet in de verte moet kijken). Om het probleem te verminderen kan het helpen om in een kleine ruimte te zitten en ik vermoed dat als je iets doet waarbij je je evenwicht nodig hebt - zoals fietsen - het ook sneller oplost omdat je hersenen dan heel actief moeten omgaan met de nieuwe situatie. Als je het vaak hebt kan je het proberen.