Als ik zenuwachtig ben moet ik vaak naar de wc om mijn darmen te legen. Wat is het biologische nut daarachter?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

vermoedelijk zodat je als je moet vluchten (als je zenuwachtig bent denkt je lichaam dat dat een reeele mogelijkheid is) je lichter en dus sneller bent; alle beetjes helpen.
bovendien is de kans op aandrang tijdens je vlucht zo kleiner.
je ziet het ook bij meeuwen en reigers die nerveus zijn, alleen lozen die door te braken.
Rieneke1
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
nee, als de leeuw op je af komt lopen ben je te laat natuurlijk.
maar als je zenuwachtig bent omdat je een savanne over moet steken, waarbij er kans is op een ontmoeting met een leeuw, dan is het logisch toch?

Andere antwoorden (2)

Doordat je zenuwachtig bent, gaat je hart sneller kloppen en maak je bepaalde stoffen aan. Sommige gaan hierdoor transpireren, andere moeten vaker naar de wc.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je de Quest scheurkalender had gehad had je 2 dagen geleden het antwoord gevonden ;)

Knedende bewegingen van je darmen zorgen ervoor dat het voedsel richting je anus wordt geduwd. Hoe snel je darmen kneden is afhankelijk van de input van zenuwen en hormonen. Als je zenuwachtig bent raakt die input van slag. Tijdens nervositeit maakt je lichaam stoffen aan die je in staat stellen om bijv te vechten of hard weg te lopen, de bijwerking van die stoffen is dat ze op je darmen gaan werken. Die gaan daardoor te snel kneden of ze houden juist op. In het eerste geval heb je last van verstopping en in het tweede diarree of vaker naar de wc moeten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
maar dat zegt niets over het nut. Volgens mij zorgen de 'zenuwen' ervoor dat je je ontlast ,zodat je tijdens de vlucht geen sporen achter laat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lijkt me wat onlogisch want die zenuwen houden niet opeens op ALS je gaan vluchten dus dan gaat je buik gewoon door met ontlasten met dus juist die sporen die je niet zult willen. Ik denk dat er geen biologisch nut is maar dat het gewoon een (onbedoelde) bijwerking is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Allez, he, volgens mij ben je toch op een gegeven moment uitgepoept. En hoe eerder hoe beter! En Bazz, ik heb wel eens moeten rennen om de wc te halen....:)