Werkt eugenetica?

Zou je allemaal ''super'' mensen krijgen als je nog enkel vrouwen zwanger laat worden door sperma van atleten of nobelprijswinnaars of zeer gezonde mensen? Ik meen dat ooit zoiets was opgezet maar ik kan daar niets meer over vinden. Is het dus wetenschappelijk wel denkbaar dat je de mensheid biologosch gezien kan ''verbeteren'' door het toepassen van eugenetica?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Het zal zeker -over langere tijd- werken. Als je er voor zorgt dat alleen de top 10% van alle atleten of de slimste 10% van de bevloking kinderen mag krijgen, dan zal gemiddeld de hele populatie slimmer worden, of beter in sport worden. Gewoon omdat je selecteerd tegen alle andere mensen.

Het is uiteraard geen systeem dat we in de westerse wereld als acceptabel zien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja ik denk dat je gemiddeld slimmere kinderen
zou krijgen,maar wie zit daar op te wachten.
Er zijn natuurlijk al slimme mensen die een
kind samen krijgen,maar of die nou ook
allemaal weer slim zijn?
We kunnen toch ook allemaal geen professor
worden toch.?
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zie niet in waarom niet, als je de evolutie theorie moet geloven (wat ik doe), dan stammen we allemaal af van een aapachtigen, die in het begin ook niet bepaald een lichtpuntje is geweest.
In principe kan alles wat erfelijk is dus uitvergroot worden door selectie, dus als je maar lang genoeg selecteert dan worden we allemaal professor, althans dan zouden we het allemaal kunnen. Maar wat doe je met de dombo's :$ (waaronder waarschijnlijk ikzelf :P)
Hitler is daar mee bezig geweest. Hij wilde een superieur "Arisch" ras kweken. Door kunstmatige selectie zouden "Übermenschen" moeten ontstaan. Hij heeft gelukkig niet de tijd gehad om dat volledig tot uitvoering te brengen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klik eens op onderstaande link, er is een heleboel over te vinden op internet.
In onze westerse wereld is het een erg beladen onderwerp, omdat Hitler een wel heel wrede draai gegeven heeft aan de (onderontwikkelde) wetenschappelijke inzichten van dat moment.
Maar als je ziet hoeveel verschillende katten-, paarden of kippenrassen er zijn ontstaan door gerichte selectie, waarom zou dat met mensen niet kunnen? Als je 10 of 15 generaties lang de langste mensen samen kinderen laat krijgen zit je al zomaar op een gemiddelde lengte van 2,5 meter. Om maar wat te noemen, los van de vraag of dat wenselijk is.
Maar wat dacht je hiervan: de hoogst opgeleide vrouwen krijgen gemiddeld de minste kinderen. Zou dat niet gelijdelijk aan een negatief effect hebben op de populatie?
Er zijn wel politici en wetenschappers volkomen afgebrand die dat hardop durfden denken. Alhoewel ik het idee heb dat het taboe op dit onderwerp langaamaan begint te minderen. Het Hitler-tijdperk is steeds langer geleden.
Concreet antwoord op je vraag: alle wetmatigheden die er zijn bij het fokken van vee en huisdieren gelden ook voor mensen.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus ook de ziektes en afwijkingen e.d. http://www.goeievraag.nl/vraag/fokken-rassen-huisdieren-ethisch-verantwoord.281086