Wat is Flankbijten?

Ik doe onderzoek bij varkens en Biggen met agressie gedrag. Op literatuur bronnen kom ik vaak de term Flankbijten als een van de agressie gedragen, wat is dit?
en wie weet nog meer agressie gedragen van biggen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
1.3K

Het beste antwoord

Dat is bijten in de rug of zij van het lichaam. Via de onderstaande link, heb je meer info over agressief gedrag van varkens/biggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het bijten in de flank van een ander varken heet flank bijten.

WIkipedia zegt: Staartbijten treedt op wanneer varkens (gespeende biggen of vleesvarkens) in de staart van een hokgenoot bijten waardoor er een staartwond ontstaat. Dit gedrag treedt vooral op wanneer er iets mis is met het welzijn van het varken. De varkens die staartbijten zijn meestal zeugen. Staartbijten is in feite een vorm van omgericht gedrag[1]. Ook andere vormen van bijtgedrag zijn hieraan nauw verwant, zoals oorbijten, pootbijten en flankbijten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Varkens zijn sociale dieren met een heel levendig instinct, als ze te dicht op elkaar gehuisvest worden en te weinig te doen hebben, gaan ze van frustratie aan elkaar knagen. Ze moeten kunnen wroeten of met dingen kunnen rotzooien. Hebben ze dat niet, dan reageren ze het op elkaar af. Flankbijten is daar een voorbeeld van, net zoals oren bijten en staarten bijten.

Daarom worden vaak speelmaterialen in de groepshuisvesting gebruikt, zoals grote emmers, kettingen die aan de zolder hangen waar ze mee kunnen rommelen, stro zodat ze kunnen wroeten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 deerne ;-)) varken zijn veel te intelligent en te sociaal om in een hok op elkaar te proppen. soort Big Brother krijg je dan, maar op zijn knors, met luguber effect. niets te wroeten op die roosters, niet te rollen en de schuren, niets te spelen en donderjagen (en dat doen ze graag met dat #huhum# elegante flexibele lichaam) (als kleine aanvulling op het bovenstaande: een -stevige- lege jerrycan geeft overigen ook veel knorrefun) :-)